Wednesday, March 16, 2011

sesungguhnya aku mmg manusia lemah

Assalamualaikum kengkawan. arini aku sgt lemau krn banyak sgi mikir. tak tau knapa. kekadang bila kita ni sendirian banyak sgt masalah lalu yg akan bermain di fikiran kita. cth terbesar ialah aku. mana manusia yg tidak lps dari melakukan kesalahan, lebihan pulak bagi manusia yg lemah spt aku. aku sedar yang aku ni insan yang tidak sempurna walaupun fizikal aku tiada cacat dan cela.

melihatkan kejadian yg berlaku saban ari ini, buat aku tersedar. banyak sungguh dosa aku kpd Allah swt. dari aku kecil hinggalah sebesar ini. seingat kpala otak aku nih, aku jrg meminta maaf kpd mak aku bila kadang2 aku melakukan kesalahan. biarpun mak aku pnh cakap yg dia tak pnh pikir, tp aku rasa yg aku ttp tak mendapat keampunan darinya.

ditambah pula dgn masalah utang ngn kengkawan skolah( biarpon sehinggit), utang ngn ptptn, solat dok tangguh2, tak mengerjakan solat yg cukup dlm sehari, gadoh ngn kengkawan, gadoh ngn suami kekadang, tidak beberapa pandai membaca Al-Quran (banyak udah yg aku terlupa, last time bca msa skolah rendah), malas, utang pose sejk kecik smpai skrg yg tak pnh dibayar (bayar pon tak ckup), geli2 ngn laki msa blom kawen (uishh...jgn pikir spi kedepan sgt ek~~) dan byk lagi buat aku takut ngn diri aku sdri. berat sungguh dosa aku kan?

dulu aku sgt jahat orgnya, nakal, dan suka wat gila2. semenjak kawen nilah baru aku berubah. konon nak jadi manusia yg lebih baik. tapi kekadang aku terlalai. bda yg sudah selaras ngn idop aku, aku onarkan balik bila aku leka. aku benci ngn lalai dan leka. serius nih...hmm, aku sgt takot. apa bolehkah aku perbetulkan semua kesalahan aku tuh dgn hanya memohon doa??

dari sebab ini aku sering termenung, dan kekadang menangis. bila menangis, ati aku rasa sedikit tenang. bila solat juga ati aku rasa terlalu tenang. betul kata orang, solat adalah ubat yg paling mujarab kpd manusia yg tidak tenang dan mahukan petunjuk dariNya~~

tujuan aku berkata begini bukan saje2 nak mengaibkan diri sdri, tapi aku tak sedap prot. tak sdp prot mikirkan kesalahan2 aku yg dulu tuh. persoalannya, mampukah aku membetulkan segala dosa yg aku lakukan dulu tuh sebelum aku mati?

padaMu aku berdoa...agar kau ampuni segala dosa2 ku yang lalu




ps: ada doa tak untuk org yg lalai,leka dan penerang hati, meh bagi kat aku??

4 comments:

sHi Ma said...

insyaALLAH, pintu taubat masih terbuka, marilah kita sama2 mendapat keredhaan dari NYA.. AMIN...

CintaZulaikha said...

cik shi ma: saya sgt sedey..dan saya sgt takot

Cik Bee~! said...

pintu tuh masih terbuka utk kite semua..:)

CintaZulaikha said...

setujuuuuuuuuu cik bee