Monday, March 21, 2011

Bibik part time...kerjaya tak diduga!!!


Assalamualaikum sumer...tgh ari dah kan..naseb baik aku dah masak, dah basuh baju, dah kemas umah wlupun ada menan kat ats lantai, dah kemas bilik dan dah sidai baju..fuhh..mmg istri mithali..LOL...

kira bla dah setel sumer, barulah aku ngadap balik lappy nih, putri ikha pon dah tido, jadi inilah masa tuk berjimba wamba bak kata blogger achik ezam.huhuhu...hepi sgt.

arini berbalik kpd entri yg aku tulis kat ats nun, aku nak tya korg. pnh tak korg2 sumer, baik laki mahupon pompuan jadi bibik time raya. pernah, pernah, ha yg tu pon pernah...haahh..tak pernah, huuh, ni musti kategori manusia otai, dlm kata lain tak pandai wat keje umah, takot klu2 tgn jadi kasar pekehal kasar, pas wat keje umah, amiklah losen, picit smpai abes n sapu kat tgn..kan ke mudah..LOL

korg tya aku plak..hakhakhak..dulu mmg tak pernah. time blom2 kawen dulu sb aku duk KL. raya pon kat KL..jadi korg paham2 ajerlah klu dah duk KL, mana ada sapa pun time2 raya g2. yg ada pon mat bangla, mat indon, mat vietnam dan mat2 yg lain..1 malaysia kan..hahha. jadik utk melakukan kerja umah, membasuh pinggan mangkuk dan seantero dgnnya mmg jarang2 berlaku. dlm kata lain selamatlah baju kurung canteks aku...huhuhu.

tp sebaik ajer aku berkahwin..haa...tanpa dipinta, tanpa disuruh dan tanpa dikontrakkan, serta merta aku jadi bibik part time wlupon aku masih leh pakai baju kurung yg cantek2...hahhahahhha...serius, mmg terkezut-kezut lagi aku smpai skrg.

mmglah org kata klu duk umah mertua kita ni kenalah ringan2 tangan sket kan. tp memandangkan keluarga mertua aku besar dan anak2nya sumer teruna2 belaka, jadi korg rasa apa yg akan berlaku kpd aku yg cantek dan kiut nih...hahhaha, tepuk kpala tya atilah gamaknya.

tahun pertama perkahwinan kami, aku rasa nak sgt balik kpg laki aku. dan mak aku merestui. balik jek, wahhhh, tgk ramai org kat umah laki aku. baik sedara mara ataupun jiran tetangga. baik dekt ataupon jauh...sumer dok bertandang, atas alasan nak mkn burasak bugis buatan mak ngn bapak mertua aku.

tapi bila dah ramai2 g2, korg paham jerlah, mertua aku mana ada pakai bufet2 nih. ni kan pulak nak pakai pinggan ngn cawan plastik, tak mainlah kan. jadi sumernya pakai hidang dan guna pinggan dan cawan kaca. walawehhhh...setiap 5 minit, akan ada lebeh 20 org dtg bertandang..gilalahhhh...dah mcm buat keje kawen mehhh....

aku plak, yg sebaik saja dtg terus ke dapur. tgk adik2 ipar aku sumer dah mcm waitres tul ke aku eja, ke depan, ke dapur, angkut tuh, angkut nih..wahhh, mmg cam semut. berkeja keras semata nak bg layanan baik punyerrr..aku plak dgn baik atinya pon jenguklah kat dlm sinki, mana tau ada cawan @ pinggan yg boley dibasuh, yer dok. tapi pelik, aku nengok tader sebiji pinggan pon yg ada kat dlm sinki tuh...eh heran, mana gi sumer pinggan mangkuk tuh. takkan da basuh kot.

jadi aku dgn mulut ringan dan baik ati pon tya mak mertua aku "mana pinggang mak?", mak mertua aku sengih2. terus tarik tgn aku n bawa ke dlm bilik air yg besor tepi dapur tuh...mak aihhh, knapalah kau baik ati sgt tya bda yg bukan2..nyesal kemudian, aku yg pengsan...hohoho. korg tak tgk jerlah, btapa byknya pinggan mangkuk kat dlm besen besor gedabak tuh. aku pon dgn rela tak rela dan merelakan diri, tros senteng lengan baju n duduk kat dlm bilik air tuh.

wuahhahhhahha...kan dah jadik bibik. tapi aku bibik bukn sbrg bibik. aku bibik yg disayangi mertua aku. sb apa aku ckp g2. sb aku lansung ikhlas buat sumer tuh. mmg dari pagi spilah ke malam aku duk kat dlm bilik air tuh. cuma sesekali jek aku kuar nak minum n mkn kuih bla tetamu balik. cu korg bayang...mulia tak aku..hahhha perasan tak hengat.

taperlah. biarpon itu cuma rumah metua aku. aku ttp akan rasa happy. ni nunjukkan yg aku pon leh jadi sebahagian dr famili drg dan boleh diharapkan. lagipon mak mertua aku tader anak pompuan. jadi dy sgt sayang menantu2 dy. bila dah sumer org balik, mertua aku siap hidangkan aku makanan yg paling best khas tuk aku..dy tak pernah pon anggap aku cam bibik. dy anggap aku cam menantu dy.

sejk tu, time bla blik raya, aku dah ada kerjaya sendiri. kerjaya yg tak diduga. kerjaya yg boleh buat aku jadi menantu yg lebey baik dan sempurna di mata mertua aku.


ps: bersediakah anda para istri menjadi bibik spt saya?....hahhahhhah

11 comments:

Afufu said...

Kadang-kadang terpikir gak nak jadi suri rumah sepenuh masa lepas kawin (padahal muda lagi ade hati nak kawin haha)

Tapi kalau cakap je macam tu mesti orang akan cakap, "ko tu belajar tinggi-tinggi tapi last-last nak letak sijil tu kat ceruk dapur je? Tak padan langsung! "

Ape salahnya? Maybe la belajar tinggi-tinggi tapi boleh ape ajar anak-anak kat rumah.

Errr....

Hanny Esandra said...

yer...
aku bakal merasainyer ct.. ahaha.. tapi lebey baik byk kerja jadinyer takde la ko tercangak2 tatau nak buat apa.. nnt kang tersengih2 kambing je kat org sibuk buat kerja lalu lalang.. aku lagi suka kot.. biar aku ada kerja nk buat bile balik kmpung jauh tu nnt dr aku tatau nak wat ape..

udah le aku ni 'org luar'
dok paham kiteee dorg ckp gapo..( ouhh... fail kelantaneseeeee!!)

CintaZulaikha said...

cik afufu: hakhakhakhak...tau takpe. akak ada diploma, tp diploma tu takmo kuar dari laci..mb nak stay lama kot kt dlm laci tuh..

taperlah, yg penting jd istri solehah, biarpon tak berkije. ba kat afufu, ajor je la anak2.

cik hanny: hahhhaha...tau takper..bersedialah wahai sahabatku..lallal~~

Sekamar Rindu said...

salam...

isteri yg mithali mcm ni laa...:)

jomsantaisekejap said...

Memang sejak daripada kecil, sy dah di ajar basuh pinggan sendiri bila makan dirumah orang..jadi sampailah dah tua bangka ni pun macam tulah jugak sy akan buat walaupun tuanrumah dah cakap jangan basuh....
jadi kalau raya ke, kenduri ke, gotong royong ke...memang tulang sy ni ringan aje nak buat terutamanya cuci pinggan mangkuk.
moral of the story, hargailah air.

Blog No 26 - blogcomment 2

Diari 929 said...

Masa kahwin aku sendiri aku dah merasakannya.... Mak mertua aku cuma takot aku sakit pinggang sbb tau la saiz aku kan har3 Burasak bugis tu menda?

fRaMe+LenSeS said...

wahhh.. nak bibik jugak.. ;)

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

masa 1st time masak dengan mak mertua....fuh...ketaq....hehehhe

(^^,)❤..

adan said...

sangat terhibur baca entri awak.. btw suami orang mana er? bugis er.. same la ngan saya.. rindu nak makan burasak tu... tak sabar nak balik raya... ya ALLAH RINDUNYA AKU..
insyaALLAH aku jika ada jodoh nanti,aku ingin isteri yang sepertimu.. hahhaha...

CintaZulaikha said...

cik SR: timer kaseh...:)

en JSS: apa kena mengenai ngan air...hikhik

cik Diari: ye ke jiha...huhu. mmg la sbg menantu kita nak tolongkan...tapi tu la, huhu. kekadang mertua pon sian ngn kita..burasak tu makanan la jiha :)

fL: gi order kat pejabat buruh...lalla~~

puan yanie: tau...cam dah pnh dgr cer tuh...msk ikan goreng kan?? hihi

en adan: suami org johor...:)

jomsantaisekejap said...

Memang tak ada kena mengena..:-)