Friday, January 7, 2011

ada satu soalan musykil??

Aku ni bukanlah pandai sangat bab2 agama nih.. tapi disebabkan rasa ingin tahu yang mendalam aku nak jugak tanya..kalau kita pernah berhutang, berhutang time sekolah2 dulu, lama dahh dan kita tak pernah bayar lagi, jadi sekarang ni baru nak bayar, boleh tak kita bayar dan masukkan kat tabung masjid jer. Sebabnya aku dah lama benar tak jumpa diorang, dah tak tau dah apa cerita.

Sememangnya kita memang patut cari si pemiutang tuh, tapi aku rasa cam dah lama benar. Dah tak tau apa jadi ngan diorang, Nak minta halal pon susah sebab yang aku hutang tu pon cuma seringgit dua jer..Jadi persoalannya leh tak masuk tabung masjid jer, menggantikan orang yang kita tak jumpa tuh??



konfius la aku nih...nak tanya ustaz segan plak. korang tanyakan bley tak??? kuikuikui


ummi yang terkeliru..

6 comments:

Hanny Esandra said...

ada sorang aje orang yang berhutang dengan aku, yang aku TAK halalkan... Tanggunglah dan jawablah sendiri kat akhirat nanti.
Belum terbuka pintu hati aku nak maafkan apa yang dia buat, begitu juga dengan hutang dia.. belum terniat nak halalkan. hutang is hutang. hutang macam mana pun kena byr. :-)

CintaZulaikha said...

hamboi kejamnyerrrrrrrrr...

Hanny Esandra said...

hmm.. itulah yg terjadi kalau hati dah sakit sangat.. dosa dgn allah kita boleh minta ampun, dan allah itu maha pengampun.. tp klu dosa dgn manusia ni, kita kena minta maaf juga, klu manusia tu tak maafkan? haaa.. lu pk la sndiri.. huhu..;p

CintaZulaikha said...

ni kira isu nih...meh kita bincang kat luar, nak gak tau sape empunya diri tuh...lalalal~~

shafeeq rahim said...

setaw saya, habluminallah n habluminannas, dua perkara berbeza. hutang ngan manusia, kalu kite ingat, memang nak taknak kene la jugak langsaikan(lebih-lebih lagi kalau kite ingat). skang, juz doa yang Dia akan jodohkan semula pemiutang n penghutang untuk berjumpe n langsaikan. hehe. bab maafkan dosa tu, mmg btol r.kalo org yang di aniaya tu tak maafkan, memang masalah r hidup dia yang buat hal tu. tapi, hukum memaafkan dosa orang apabila dipinta???

Rasul sentiasa memaafkan pengikut dan kafir yang menghalang dan menyusahkan...kite?

CintaZulaikha said...

tapi macam mana kalau dah tak jumpa dah??