Monday, June 13, 2011

Pari-pari Langit

camni ke pari2 tuh...so sweet...

DWAN sendirian di dalam wad. Biliknya sunyi. Dia yang masih lagi tidak kantuk cuma bermenung merenung bulan. Hatinya sakit mengenangkan kejadian pagi tadi. Kejadian di mana Sara mahu dia melakukan pembedahan. Bukannya Sara tidak tahu yang Dwan paling benci dengan pembedahan biarpun kesakitan yang ditanggungnya sudah sampai ke tahap lima. Penyakit kanser sepertinya mana bisa disembuhkan biarpun dengan melakukan pembedahan. Dia yakin yang doktor tidak mampu melakukannya biarpun dengan menggunakan khidmat doktor pakar yang terlatih. Dwan tahu yang dia akan mati. Mati dalam usia yang sangat muda. Dia benci akan dirinya. Dia benci akan kehidupannya, malahan dia benci akan penyakitnya. Kenapalah dia diberikan penyakit ini? dia menangis di dalam hati.

Sedang dia asyik menyalahkan dirinya. Dwan terpandang akan cermin yang ada di dalam biliknya. Cermin itu seakan-akan bergegar dan tiba-tiba mengeluarkan biasan cahaya pelangi yang berwarna warni. Dwan terperanjat dan mula berasa takut. Cepat-cepat Dwan bangun dan cuba untuk melarikan diri namun kakinya bagaikan terpaku bilamana namanya dipanggil berkali-kali.

“Dwan...Dwan...Dwan...”

Tanpa dipinta, kakinya melangkah laju menuju ke arah cermin itu. Kepalanya terjengah-jengah melihat ke dalam cermin, mencari si empunya suara yang tidak kelihatan. Dia tahu yang kini dia sedang bermimpi. Tetapi kenapa mimpinya kelihatan benar sekali. Cahaya yang terang itu mula membiaskan cahaya yang menyelimuti seluruh tubuh Dwan. Dwan seakan ditarik dan dia mulai hilang di dalam cermin.

Biliknya kembali sunyi.

***

Dwan tidak pernah mengimpikan yang dia akan berada di benua itu. Benua Hasper yang terletak jauh di pelusuk barat tengah kepulauan Maliki. Mungkin tiada orang yang pernah mendengar mengenai benua itu, memandangkan tiada tercatat akan namanya di sebarang peta yang ada di dunia ini. melihatkan kepelbagaian bentuk muka bumi yang berbeza, Dwan pasti yang dia kini berada di sebuah perkampungan orang kecil di Tasik Strauss. Di persisir sungai yang mengalir panjang sehingga ke barat daya Narata. Terdapat beberapa buah rumah yang berbentuk bujur di situ. Di setiap sebuah rumah itu pula terdapat sebuah pokok kecil yang berbuahkan delima. Ada delima merah dan delima biru. Masing-masing terhasil menjadi kembar yang rupanya seakan-akan sekeping hati. Dwan pelik, tangannya yang sememangnya tidak mahu duduk diam terus sahaja memetik buah delima itu lalu dihalakan ke langit biru. Terpancar segaris cahaya yang bercantum menjadikan biasan cahaya berbentuk hati. Dwan tersenyum gembira. Digenggam buah delima itu lalu dimasukkannya ke dalam kocek seluarnya.

Dwan terus lagi berjalan, dan kali ini dia sendiri. Tiada teman seperti mula-mula tadi. Sambil memeluk tubuh yang kedinginan akibat basah ditimpa hujan, Dwan terbersin halus. Tangan kanan yang sudah kecut kerana menahan kedinginan mula menutup mulutnya yang kecil itu. Sekali sekala dia menghembuskan nafasnya agar kehangatan dapat dirasakan biarpun hanya sebentar Cuma. Kedinginan masih tetap mencengkam. Dwan yang sudah tidak dapat bertahan, terus sahaja menggosok-gosok kedua belah tapak tangannya lantas diseluk ke dalam kocek seluarnya. Sambil itu, kedua pasang matanya tajam memerhatikan persekitaran yang asing buat dirinya itu. Sedari dia muncul di situ, belum sekali dia melihat kelibat sesiapa di kawasan itu. Yang ada cumalah ampaian baju yang tersidai beberapa pasang pakaian yang terdiri dari ibu, ayah dan anak. Itu sudah cukup menandakan yang perkampungan kecil itu memang mempunyai penghuni. Tetapi di manakah penghuninya. Soalnya sendiri.

Hari sudah semakin gelap. Samar-samar cahaya terang yang tadi menguasai alam sudah hilang di balik bukit. Dwan tahu yang waktu sudah merangkak malam dan dia juga tahu jika dia berterus-terusan begini, pasti tubuhnya akan menjadi beku. Di manakah dia harus mencari perlindungan?, getus hatinya. Terigat dia seketika akan Lily yang menemaninya ke mari sebentar tadi. Lily adalah seorang gadis kurus yang bersayap rama-rama. Pertama kali dia berjumpa Lily, dia seakan tidak percaya dengan kedua pasang matanya. Baginya dia kini sedag bermimpi. Tetapi mimpikah dia jika Lily bisa menyentuh kedua belah tangannya.

“Aku tahu Dwan, kau tentu hairan melihat aku bukan!?” tegas Lily.

Dwan yang langsung tidak terkata apa hanya diam mengangguk. Tidak tahulah kenapa ketika itu dia merasakan yang dunianya begitu ajaib sekali. Segala apa yang dilihatnya bagaikan tidak benar. Manakan tidak, pokok, burung, bunga malahan hutan itu semuanya seperti memandang ke arahnya. Semuanya bagai bisa berkata-kata, biarpun tiada sepatah kata yang terkeluar dari mulut mereka.

“Kau datang ke sini mahu mencari pari-pari langit bukan?” tanya Lily

“Dari mana kau tahu yang aku mahu mencari pari-pari langit?” soal Dwan hairan.

“Melalui lukisan-lukisanmu. Bukankah setiap hari kau melakarkan wajah pari-pari langit,” soal Lily pula.

Dwan terdiam. Tidak terbuka mulutnya untuk menjawab soalan Lily yang ketika itu sedang mengepak-ngepakkan sayapnya. Dia sendiri tidak pasti bahawa apa yang dialaminya kini adalah benar ataupun mimpi. Soalan Lily benar-benar menyakitkan kepalanya. Mengapa dia mahu mencari pari-pari langit. Dia tahu yang pari-pari langit sememangnya tidak wujud. Ia hanyalah khayalannya semata-mata. Dia harus sedar dari mimpi ini. jerit hatinya.

“Aku tahu mengapa kau mahu mencari pari-pari langit itu?” teka Lily. Dwan yang tersandar di batang pokok terus sahaja bangkit dan mendapatkan Lily yang menari-nari di depan matanya.

“Kau tahu tujuanku. Apa maksudmu?’”tanya Dwan.

“Kau mahu mencari pari-pari langit kerana kau mahu mengubati penyakitmu bukan?” soal Lily lagi. kali ini Lily tidak lagi terbang tinggi. Lily terbang perlahan ke arah Dwan yang tersentak mendengar kata-kata yang terluah dari bibir kecilnya. Dwan termanggu sebentar. Dia berteleku di atas tanah sementara Lily menyentuh pipi halus Dwan yang kemurungan.

“Setiap hari aku melihat rambutmu gugur sehelai demi sehelai. Ia samalah seperti harapan yang tidak pernah tertunai. Aku tahu kau punya harapan yang tinggi. Mahu sembuh dari penyakitmu. Tetapi kau tidak tahu bagaimana. Benarkan begitu?” Lily menyoal terus menerus. Dwan masih lagi tidak bersuara.

“Mengapa kau tidak mahu melakukan pembedahan seperti apa yang dipinta Sara?” soal Lily lagi.

Ketika itu Dwan mula teringatkan Sara. Sara yang seringkali memberi semangat kepadanya. Sara yang seringkali menjadikan ribanya sebagai bantal kepada kesedihan Dwan. Sara yang menjadikan bahunya sebagai tempat menenagkan Dwan.

“Aku tidak mahu. Aku tahu kalau aku melakukan pembedahan, aku akan mati dengan lebih cepat.”

Lily menggangguk faham. Hidung mancung Dwan disentuh dengan tangan kecilnya. Lily tersenyum.

“Aku akan bantu kau mencari pari-pari langit. Aku akan bantu kau untuk sihat semula,” tegas Lily.

“Benarkah pari-pari langit itu wujud?” tanya Dwan ghairah. Lily masih lagi tersenyum. Dia yang terbang mencecah awan terus sahaja menggangguk.

“Tentulah pari-pari langit wujud. Jika tidak masakan adanya aku” jerit Lily kegembiraan. Dwan yang tadinya masih berteleku di atas tanah terus sahaja bangkit dengan penuh semngat. Dia memandang terus ke arah Lily sambil kedua belah tangannya diangkat mengahala ke arah langit. Lily tersengih.

“Aku pasti kau akan gembira bertemu dengan pari-pari langit,” jerit Lily lagi.

Dwan berasa begitu gembira sekali, “ Sebelum itu, siapakah namamu wahai si peri kecil?” tanya Dwan.

“Oh lupa pula aku mahu memperkenalkan diri. Namaku NaLily, panggil saja Lily.”

Mereka mula menyusur sungai yang membawa mereka terus ke perkampungan kecil yang terletak di Benua Hasper.

***
“Aku harus pergi!” bisik Lily.

“Kau mahu ke mana?” tanya Dwan hairan. Sekitar pertengahan jalan, tiba-tiba Lily mahu mengundur diri. Dwan hairan, dia tidak sangka Lily yang bersungguh-sungguh mahu membantunya tiba-tiba mahu menarik diri. Adakah Lily mahu mempermain-mainkan dirinya!, bentak Dwan.

“Aku tidak dapat menemankan dirimu memandangkan pari-pari langit tidak membenarkan diriku mengikutimu.”

“Kenapa pula begitu?” Dwan bersuara lantang. Sakit kepala mulai terasa. Seperti ada batu yang menghentak kepalanya. Dia terasa mahu pitam.

“Jika kau seorang yang tabah, aku pasti kau akan berusaha mencarinya.”

“Ia, itu aku tahu. Tapi bagaimana aku mahu mencarinya dan bagaimana aku harus tahu yang itu adalah pari-pari langit?” soal Dwan keras. Lily berasa bersalah. Dia sendiri tidak mahu meninggalakan Dwan. Tetapi dia terpaksa kerana itu adalah perintah daripada pari-pari langit. Hanya pari-pari langit yang berkuasa ke atasnya dan dia diberitahu yang Dwan haruslah berusaha sendiri untuk mencapai kemahuannya. Dia faham dan dia akur.

Dwan ditinggalkan sendirian di dalam kedinginan malam. Takkala sedang sibuk menghidupkan unngun api, tiba-tiba kepulan-kepulan ais berterbangan lembut di ruang angkasa. Dwan pelik. Cepat-cepat dia mencapai salah satu kepulan putih yang seakan gula-gula kapas itu.

“Saljikah ini?” bisik hatinya. Dia memandang ke arah langit dan kepulan-kepulan putih itu semakin lama semakin banyak menutupi muka bumi. Dwan kedinginan. Baju yang sehelai menutupi susuk tubuhnya lansung tidak membantu, malahan ia menambahkan lagi rasa kedinginanannya. Bibirnya mula memucat, nafasnya mula bergoncang. Dia sudah semakin tidak tahan. Terasa mahu saja dia mati ketika itu. Biarlah nyawanya dipanggil asalkan kedinginan ini tidak lagi meguasai batang tubuhnya.

Sedang Dwan cuba melawan kedingian kepulan yang seperti salji itu, tiba-tiba terasa pula titis-titis hujan yang membasahi setiap anggota badannya. Dia semakin pelik. Malam itu Dwan tidak mampu tidur lena, yang ada difikirannya kini hanyalah mencari pari-pari langit yang dikatakan Lily.

***

Tubuh Dwan semakin lemah. Tangannya meyeluk kocek seluar yang berisi buah delima yang sebanyak 2 biji. Akibat terlalu letih berjalan, Dwan berhenti di tepi anak sungai yang mengalirkan air yang berwarna putih seperti susu. Diceduk air sungai itu dengan kedua telapak tangannya lalu dihirup sedkit demi sedikit. Dia sudah tidak kuasa lagi untuk berfikir apa, yang dia tahu hanyalah tekaknya haruslah dibasahkan dengan sedikit air bagi menghilangkan rasa dahaga yang semenjak semalam tidak terisi.

“Kau pasti Dwan!” suara yang tiba-tiba muncul dari arah belakangnya membuatkan Dwan tersentak dan terhenjut ke depan. Dwan memandang si empunya suara yang lansung tidak menunjukkan sopan. Kepalanya masih lagi terasa sakit. Denyutannya semakin kuat.

“Rupanya kaulah si penakut itu!” gelak si empunya suara.

“Siapa kau, sesuka hati memanggil aku penakut!” marah Dwan. Si empunya suara tiba-tiba muncul dari balik pokok besar yang ada di tepi sungai. Dwan dapat melihat si empunya suara agak besar orangnya, biarpun kaki dan tangannya kecil seperti budak yang berumur 6 tahun. Jika dilihat dengan betul-betul, si empunya suara itu kelihatan sama seperti hobbit, biarpun dia sendiri tidak tahu yang hobbit itu benar wujud ataupun tidak.

“Aku Gigor, dan kau pula Dwan si penakut,” si empunya suara yang memperkenalkan diri sebagai Gigor itu mula tertawa kuat. Ketawanya itu di lingkari dengan kepulan asap yang gelap dan hitam. Setiap kali Gigor ketawa, pasti kepulan asap itu semakin lama semakin besar. Seperti betah dengan apa yang dilakukan oleh Gigor.

“Tahukah kau Dwan, yang kau tidak akan dapat mencari pari-pari langit itu!!” terang Gigor sinis.

“Apa maksud kau!” soal dwan keras.

“Itu kerana pari-pari langit tidak suka dengan seorang yang penakut. Kau rasa kau layak untuk bertemu dengan pari-pari langit sedangkan kau tidak yakin dengan kekuasaan Tuhanmu.”

Dwan terdiam. Tuhan. Apakah yang dimaksudkan Gigor itu?. Mengapa dia berkata begitu.

“kau lebih rela memohon kepada pari-pari langit untuk menyembuhkan penyakitmu dari memohon kepada kekuasaan Tuhan untuk menyembuhkan penyakitmu.”

Dwan tersentap. Terasa kakinya tidak lagi mencecah tanah. Dia merasakan yang dirinya kini sedang terapung-apung dan terpanggil untuk pergi ke arah Gigor yang masih tertawa besar. Dwan semakin takut. Mukanya pucat lesi. Bersusah payah Dwan cuba untuk membebaskan dirinya dari apungan itu, tetapi dia tidak mampu. Batang tubuhnya seakan terkunci. Keras dan kaku.

“Tahukah kau, seorang manusia yang tidak yakin dengan ketentuan yang telah Tuhan berikan adalah makananku.”

“kau mahu memakan aku?” jerit Dwan ketakutan

“aku bukan mahu memakanmu, tapi aku mahu memakan jiwamu!” Gigor mengilai panjang. Kepulan asap yang mengikuti Gigor sudah mula menyelimuti seluruh tubuh Dwan. Dwan semakin sesak dada. Dia tidak mampu lagi bernafas.

“Hanya manusia yang percaya kepada tuhannya saja bisa bertemu pari-pari langit, dan aku fikir kau tidak layak untuk itu!” Gigor mengcengkam kepala Dwan dengan kuat sekali. Dwan menjerit dengan sekuat hati. Terasa kepalanya seperti mahu tercabut. Dia tidak dapat lagi menahan sakit yang semakin kuat. tubuhnya sudah semakin longlai, badannya sudah semakin letih.

“Aku akan menghilangkan sakitmu. Sekejap saja lagi” Gigor tersenyum lebar. Wajah hodoh itu ditenung tajam dan perlahan-lahan bibir Dwan cuba untuk menyatakan sesuatu.

“Demi tuhan, aku berharap yang kau lenyap dari muka bumi ini,” nafasnya masih turun naik. Gigor terperanjat. Tubuhnya menggigil dan matanya buntang melihat Dwan yang sudah pengsan dan kejang di atas tanah . Dalam sekelip mata, kepulan asap yang menyelimuti tubuh Dwan menelan Gigor yang terkapai-kapai di udara. Gigor hilang dibawa angin bersama jeritan yang masih sayup-sayup kedengaran.

“Siapa kata aku tidak percaya kepada Tuhan!” bisik hati Dwan.

“Sudah tentulah kau percaya kepada Tuhan Dwan. Kerana itu kau masih hidup di atas muka bumi yang indah ini,” suara lembut itu mengejutkan Dwan dari lenanya. Dwan yang masih terlentang di atas tanah membuka matanya perlahan-lahan. Dilihatnya seorang gadis yang cukup dikenalinya tersenyum manis kepadanya. Gadis itu kelihatan cantik di dalam busana putih yang lembut dan halus. Rambutnya panjang mengurai ke bahu dan bibirnya merekah merah bak delima. Gadis itu perlahan-lahan memangku kepala Dwan yang tidak berambut itu lalu diletakkan ke atas ribanya. Perlahan-lahan juga dahi Dwan diusap lembut dan penuh dengan kasih sayang. Dwan berasa begitu tenang sekali. Dadanya terasa lapang dan kepalanya tidak terasa sakit seperti tadi.

“Siapa kau?” tanya Dwan.

“Akulah pari-pari langit,” terang gadis itu.

“Mahukah kau menyembuhkan penyakitku?” tanya Dwan penuh harapan.

“Hanya kuasa Tuhan sahaja yang bisa menyembuhkan penyakitmu, kerana aku tidak punya kuasa itu”

“Tapi Lily mengatakan yang kau mampu,” Dwan sedih.

“Aku hanya mampu menghilangkan rasa sakitmu.”

“Bagaimana?” tanya Dwan

“Dengan percaya kepadaku,” jelas gadis itu.

“Iya, aku percaya kepadamu. Jadi hilangkanlah rasa sakitku ini,” mohon Dwan.

Pari-pari lagit hanya tersenyum. Seketika, tangannya yang putih dan mulus terus sahaja menyentuh kepala Dwan yang tidak berambut. Dwan berasa segar dan tenang. Takkala itu, matanya semakin layu dan dia tertidur di pangkuan pari-pari langit yang semakin hilang di balik cahaya.

***

“Dwan, Dwan...” Sara memanggil perlahan. Dwan yang masih terlena terkejut dari tidurnya. Dia berasa terperanjat bila melihat dirinya yang berada di dalam wad. Kepalanya terasa ringan benar. Perlahan-lahan juga dia menyentuh kepalanya yang berbalut kain kasa. Apa yang telah terjadi? Fikirnya sendiri. Bukankah tadi aku ada bersama pari-pari langit? Soalnya sendiri.

Dwan memandang Sara yang tersenyum kepadanya. Melihat wajah Sara mengingatkan Dwan kepada seseorang, tapi dia kurang pasti, dia tidak dapat mengingati.

“Mengapa dengan kepalaku?” tanya Dwan.

“Kau baru saja melakukan pembedahan,” jawab Sara

Dwan terperanjat. Matanya membulat.

“Dan Dwan telah berjaya. Sara tak sangka yang effectnya begitu menakjubkan. Otak Dwan masih boleh berfungsi dengan baik,”Sara menyatakannya dengan penuh perasaan gembira.
“Tapi, bukankah aku sudah di tahap lima...” Dwan hairan

“Ini semua kuasa Tuhan, kita hanya mampu berdoa,” Sara mengukir senyuman yang cukup gembira. Ketika Sara mula melangkah pergi. Dwan bersandar di katilnya. Otaknya masih ligat memikirkan benua Hasper, Lily, Gigor dan pari-pari langit yang ditemuinya. Adakah dia bermimpi?, fikirnya lagi. Perlahan-lahan, Dwan memasukkan tangannya ke dalam kocek seluarnya. Dia tersentak, dan perlahan-lahan juga dia mengeluarkan buah delima yang bersinar indah di telapak tangannya. Dia tersenyum.

“Nampaknya aku bukan bermimpi,” bicaranya sendiri.

6 comments:

Asrul "iLham" Sany said...

suke happy endings

;D

aidil dbahri said...

erk, x phm

CintaZulaikha said...

dy sakit en aidil...hihi

amranaiman said...

erk... ajal maut ditgn tuhan.. :p berhalusinasi dgn pari2..

iyan shazlind said...

suka :)

Pensel*Patah said...

mmm... ok. tapi... oklah... (takut terasa)