Tuesday, December 13, 2011

"Segmen : Satu Malaysia by Azhafizah.com"

Assalamualikum u olss

menggatai kut nak join segmen nih
nak ikotkan, aku mmg payah nak join segmen2 nih
tapi tgk ja belog cik azhafizah, rasa cam menarik plak segmen nih
sb segmen nih segmen 1 malaysia kan
segmen ttg apa yg menarik yang ada kat tpt kita duduk sekarang..
jadik, aku pon ngn suka ati mengjoinkan diri
tuk memberitahu kpd u olsss sumer
apa aja yg menarik ada di terengganu nih

sila letak banner dulu yer..hehhe


kpd korang2 diluar sana kalau nak tahu aku nih asal org Kl sebenarnya
org bangsar..(cam best ja kan jadik owg bangsar)
tapi memandangkan aku dah berumahtangga,
aku terus ikut suami yg berkerja sbg tentera lalu berpindah ke jerteh
yg terletak di besut terengganu...
ikotkan dah 4 tahun jugak aku menetap disini, dan kalau ditanya apa yg menarik ada di sini
aku kira bolehlah aku kasi tau, sb aku sendiri dah pernah menjelalah kat tpt2 tuh

btw..aku akan mulakan dgn apa yg diminta oleh tuan blogger, cik Azhafizah
pertamnya ialah

TEMPAT TINGGAL SEKARANG
sekarang ni, spt yg aku kata di awal tadi, aku tinggal di jerteh, besut terengganu. kira kata aku bukan tinggal di dalam kem memandangkan masa nak pindah dulu kem dah penuh.

MAKANAN PALING FAMOUS DI TEMPAT TINGGAL SEKARANG:
sepanjang aku tinggal di sini, mengkut pemerhatian akulah... makanan yang menjadi kesukaan ramai di jerteh nih adalah 'NASI KERABU'. korag tau kan apa tuh nasi kerabu, alahh..yg nasi dia warna biru tuh. kira kata, nasi nihlah yang paling famous. siang malam kut ada jual..kat kedai makan, kat pasar malam, pasar tani, pasar pagi..musti korang akan jpa org jual nasi kerabu nih di mana2 saja. kira kata. tanpa nasi kerabu nih, gelaplah jerteh..errr..ya ka?? eh betollah..ni menu utama kot di kedai2 makan..haah, jadik, kalau datang sini, jangan tipulah kalau kata tak jpa, sebab bersepah2 kut..

keduanya keropok lekor..haah..ni kira 2 in 1 lah..nasi kerabu ngn keropok lekor..mmg famous giler. nama pon tinggal kat ganu, kalau tak cuba keropok lekor mmg bukan 'ganu kite' lah kan..selamat mencuba...

nasi kerabu yg cedapp...i likee~~

TEMPAT BEST UNTUK DILAWATI:
uisshhh, yang ni jangan cakaplah. banyak kut tpt2 yg best nak dilawati. tapi kalau korg tanya akulah mana yg paling best, aku boleh bagi 3 tpt kat korg..

1. PULAU PERHENTIAN :-
pulau perhentian terbahagi kepada 2 bahagian iaitu pulau perhentian besar, dan pulau perhentian kecil.setiap pulau mempunyai kelebihan masing2. jika ada pelancong yang mahu pergi ke pulau tersebut, mereka bolehlah menaiki bot dari jeti pulau perhentian, besut dengan hanya rm10 seorang. yang pasti pulau perhentian merupakan pulau terbaik, sama seperti pulau2 lain yang ada di negeri ini. tapi pulau ni lah yang pulau yang paling dekat ngn tpt tinggal aku. kira2 kalau dari jerteh, adalah dalam 10km-15km perjalanan sebelum menaiki bot yg ada di jeti pulau perhentian.





2. PANTAI AIR TAWAR:-
pantai air tawar terletak kira2 4km dari besut dan 3km dari bukit keluang merupakan pantai yang selalu dikunjungi oleh pelancong2 dan penduk2 tempatan. dari pantai air tawar nih, kita boleh melihat pulau perhentian, memandangkan pantai air tawar tidak jauh dari pulau perhantian. seperti di pantai2 yg lain, pantai air tawar jugak menyediakan chalet, wakaf, gerai2 makan dan gerai2 jualan tuk pelancong2 yang datang berkunjung. setiap tahun jugak, pantai air tawar selalu mengadakan aktiviti dan pesta kebudayaan cthnya spt pesta mencandat sotong..menarik wehh, sb aku pernah pergi, siap ada karaoke ngn dikir barat lagi...terbaekkk..



dan akhir sekali ialah

3. LATA TEMBAKAH:-
lata tembakah pulak merupakan air terjun 7 tingkat yang tidak asing lagi bagi penduduk tempatan dan penduduk2 yang datang dari kelantan. air terjun ni terletak di kpg simpang pelagat dekat dgn kpg jabi, kira2 24km dari bandar jerteh. air terjun kat cni mmg best, lagi tinggi tingkat yang korang naik, lagi tinggilah air terjun yang ada. kira2 50m ketinggiannya hanya pada tingkat ke4. aku paling tinggi pn naik spi tingkat 3 ja, hahhaha..mana taknya, banyak gila kut barang yg kita org bawak, ngn anak lagi nak dukung, tak larat kut nak naik tangga..kehkehkeh...
tapi, bagi yg bawa famili dan anak2 tuh, aku rasa baiklah korg main kat tingkat 1 ja, hahhahha..aku cakap macam tu sb kat tingkat 1 tu ada kolam2 takungan yg suai tuk anak2 kecik, kuranglah risiko kecederaan kalau nak banding naik tinggi2, pastu takleh nak mandi..hehhehe..
apapon, lata tembakah mmg bestttt giler..sb tempat dy sgt bersih dan suai tuk dijadikan tpt beristirehat sambil wat barbeque...kan menarik tuh..




tapi apapon, aku dah nak berpindah dah ke kedah bulan depan
hehhe..kira entri nih, entri tuk mengenang sepanjang pengalaman aku duduk di sini lah
kut2 pasni nak mai cni lagi ka tuk cuti2 malaysia, mana tau kan..hehhehe..
btw, selesai sudah menulis segmen nih
hope, sumer akan sukakan terengganu...sama seperti aku

thanks cik Azhafizah, sb beri peluang kepada diri ini..daa~~





23 comments:

anitadiana said...

tak pernah gi pulau tu..sedapnya nasi kerabu tu...lama tak makan..nak jumpa yg sedap tu yg susah...nak sikit

anitadiana said...

bangsar kat ne..kak ita duk flat sri pahang,bangsar...

Namee Roslan said...

aa, akak sebut nasi kerabu..kepala sy dah teringin dah. huaa. nasi dagang pun sedap jugak. hehe. asal bangsar..org bandor lah akak ni. saya org muo. hehe

adam said...

saya penah smpai p.perhentian. ihihi. :)

Azhafizah[フィザ] said...

thanks kak join segmen ni..nasi kerabu peberet fiza ni kak..pulau perhentian tu mmg nak sangat pegi tapi lom ade rezeki lagi nak kesane..=_='

budak penjara said...

haha jd org kota baru pon best la kak..

CintaZulaikha said...

anitadiana: saya pon, tapi saya flat bandarya 4 tingkat kat bawah tuh...saya adik bob lah kak..akak kenal tak??

namee: ha a lah adikku, akak org bandor..skrg dah idop nomad plak..hehe

CintaZulaikha said...

adam: oh ya ka, best kan..

azhafizah: taper2, lain kali ada cuti panjang le gi..hehe

BP: eh, tak kata pon tak best..hehe

Sekamar Rindu said...

salam...


yg penting nsi kerabu tu sedappppp..esok ada pasar malam..nak beli...:)

amranaiman said...

seronoknya cuti2 d malaysia :)

Izyan Yan Cinnamon said...

wahhh sedap nmpak nasi kerabu tu..=)

norhafizahalias said...

wah wah wah.... x tau laa pulak akak duk terengganu skg.. hehehe.. x sangka betol.. tp, sy duk kat area kuala terengganu ni.. so, jaoh laa dari jerteh tu.. hehehe..

dan utk pgtahuan akak, SAYA SANGAT SUKA ENTRY INI.. sebab semuanya cerita pasal terengganu.. i loike... hahaha.. (anak jati terengganu laa katakan)

nway, dalam ketiga2 tempat yg akak suggestkan tu, satu pon belom pernah sy pegi.. haha... x berkesempatan lagi...

enjoy an duk terengganu ni? hehehe... :)

CintaZulaikha said...

Cik Sr: hehhhe..beli jangan tak beli..hehe

amran: yup..cuti2 malaysia..

CintaZulaikha said...

izyan: kan, akak pon blom pnh rasa kut..kikiki

norhafiza: hikhik..org ganu ker..patotlah semangat tulis komen panjang2..hehhe

sarah mohamad said...

Semua dah pernah pergi kecuali pulauuu. Takde rezeki lagi nak pergi sana. Jom kak temankan HEHEH

secret Ash said...

Chanteknye pulau perhentian.. teringin pula nak pgi... :)

anitadiana said...

sama tempat lah kat ita blok 3,tak kenal lah..kak ita tak campur org sanggat,dekat-dekat rumah tu kenal lah...

eiyzniey said...

Wah3..
Crius..bez kot!!
Nini tringgin sgt nk p tmpt2 cmtuuu

G@D!z$ said...

hehee dok ganu makang ikang la ye...eh nk bgtau ni sy dok bangsar skang ni tau...

RoslanPutra said...

kg saya jerteh tu... best sangat... rindulaa ... balik setahun sekali jer...

fiQ'Ra said...

Ya Allah, best nya tempat akak.. jom2 kita ghatering blogger :))

masa kat uitm dulu, prnah plan dgn dak2 1 course nk p pulau perhentian, tapi tak jadi..kami p taman negara pahang :( seronok orang kata dekat pulau perhentian tuuu..

Gadis mutiara_Solehah said...

salam singgah dr melaka^^

cikladybird said...

dtg dr segmen yg sama..
salam perkenalan dr org johor...^_^