Thursday, December 15, 2011

pernah dgr ayat, tapi tak tau apa makna??? betul kan??

Assalamualikum u olss

aku sedar aku bukan manusia sastera
sb aku ni lebih kepada manusia yg datang dari peradaban moden
jadik, bila aku gi menontong bangsawan
atau tgk rancangan cerita dolu2
aku selalu nak menguji diri utk paham segala ayat yg depa sebutkan dalam sesebuah cerita tu
cthnya "batu jemala patik"
ampa rasa, ampa tau tak makna ayat tuh
atau ampa pon sama cam aku, 2 x 5 ja
buat2 paham, sedangkan, hampeh tak paham...hahhaha

nak ikotkan, banyak maksud tuk 3 perkataan tuh
tak terkira kut kalau kita rajin dok semak2 dlm kamus
utk perkataan 'jemala' saja, sudah mengumpul beberapa  makna
tapi aku nak mendedahkan maksud yg hampir dgn perkataan tuh
memandangkan "batu jemala patik" tuh ada kaitan ngn pemerintahan beraja

kalau nak lebih pasti, jom tgk apa yg aku dapat





jemala membawa makna, kepala: Kurnia tuanku patik junjung di atas ~ patik.

jemala juga membawa makna, sl kepala; batu ~ batu kepala, kepala; di atas ~ di atas kepala.

jemala juga bermaksud, kepala:Kurnia tuanku patik junjung di atas ~ patik.

manakala batu jemala pula bermkasud batu kepala, kepala; menurut kamus dewan. begitu juga dgn 'kepala' atau 'di atas kepala'.

dan batu pula membawa erti yg sangat banyak, bukan saja dalam bentuk pepejal, juga beberapa maksud yang lain. tapi yg aku nak higlingtkan di sini adalah 'batu jemala patik' - jadik batu di dalam ayat ini bermaksud 'hidup batu yg mempunyai kekuatan ghaib; ~ jemala = ~ kepala kepala;'

geggegrrr, paham kan..ke korg tak paham
hehhe, rerasanya kalau tak paham, baik korg buka buku dewan
selama idop di aswara dulu, buku ni leh jadi teman setia aku
tuk mencari bahasa2 yg aku kekadabg tak paham
harap2 ngn info nih
korg boleh pahamlah
apa maksud sbnr
BATU JEMALA PATIK tuh..hehhe

sehingga berjumpa lagi di kelas sastera akan datang...huhuhu... daaa~~

27 comments:

Anum said...

hehehe
good class

Atie iskandar said...

batu api la kak.. haha

CintaZulaikha said...

anum: tq

atie: apa yg batu apinya dik oiii..hahaha

siti said...

pening..pening.. patut la saya tak boleh ambik sastera masa sekolah dulu..hehe

ratu zuleyqha said...

HAHA ! rasanya, eqha tetap xphm gk kak.. cmne nih ? adoiyai !

Cho Zila said...

betoi.. betoi tak faham gak... isyh nasib tak kena berbahasa gitu ...

CintaZulaikha said...

siti:hahhaha, pening plak..

zuleyqha: adatlah kalau tak paham jugak dik, akak pon amik masa lama nak paham dulu..hehe

a.samad jaafar said...

cikgu kita ni menerang akan makna batu-jemala-patik... dari segi bahasanya memang begitu.. namun apabila diungkap 'dijunjung atas batu jemala patik'..itu menjadi bahasa kiasan yang merujuk kepada menjadi amanah, kepatuhan dan kesetiaan pada yang mengungkap..err.. agak saya la..

ikatankasihku said...

akak dulu kelas satera, tapi haram tak tau jelama patik...huhuhu

Ym.Bundle [Blog.Sampah] said...

time kasih cikgu..hehe

wahida said...

err..pening...tak faham...huhu...

CintaZulaikha said...

a.samad: haaaa, betoi3..hehe

kak nora: hahhahha, cam saya dolu2

awEEN said...

adoiiillaa..susah beno nak memaham bahasa sastera ni..memusing..tp kalau paham indah je bunyinye kan..~~

awEEN said...

adoiiillaa..susah beno nak memaham bahasa sastera ni..memusing..tp kalau paham indah je bunyinye kan..~~

CintaZulaikha said...

ym bundle:sama2

wahida: saya pon pening2 skrg nih sb ramai yg pening cam akak gak..hahha

▪imie fatima▪ said...

..alamaks lambat sket masuk kelas satera cinta zulaikha arini,bz ler duk kemas umah mak mentua nak datang..hehe..
kamus time zaman student je dulu bukak..la ni dah berhabuk..tak tau simpan mana pun..

CintaZulaikha said...

aween: gelak2 akak baca komen adik...mmg payah nak paham kan..akak pon cenggitulah dulu, tak paham2

imie: hahhahha....taper2, saya paham..

Asrul "iLham" Sany said...

sah ko nak jadik cikgu kannn

:D

ILA HonEyBuNNy said...

okeh kak...

habis belajar kelas ila..mai blaja sastera BM lak.ila lak amk sastera bi..ehheh

@ Syima Raaif @ said...

hah belajar sastera disini hehe :)

Mr. Hardy said...

ni la subjek yg selalu wat sy tdo dalam kelas wktu skolah dulu...sastera....al-kisah sahibul hikayat, titah perintah tuanku terjunjung diatas batu jemala patik bla bla bla...huaarggh ngatuk da...hehehe ;)

♥ MS ♥ said...

ni kelas sastera yer? hihihihih :) ce cari ayat "mencemar duli?" teringin nak tau, kita tadek kamus dewan. ekeke.

CintaZulaikha said...

Asrul: ha a, apsal, ko tak suka ker..kehkeh

ila: hahhaha...ya ka, lagi pening lah amik sastera bi

CintaZulaikha said...

syima: yer, belajar2..

hardy: hahhahha...nak ikotkan, samalah kita, hampir2 tertidur..tapi lama2 jadik suka plak..

MS: aikss, takkan tak tau maksud mencemar duli..mencemar duli tuh kan maksudnya yg raja tuh nak keluar jalan2 tgk negeri..dilarang keras kut zaman2 dulu, bukan sebarang leh keluar2 cenggitu ja..hehehe (ni musti tau, tapi saja nak sakat akak kan..lalal)

anitadiana said...

lagi tak faham...bahasa2 ne..BM pun gagal...

Namee Roslan said...

sastera, karangan, peribahasa semua sy fail. :( emmmmm. rugi. padahal bahasa ibunda kita.

iMBobo said...

haha ade klas sastera plak ni..hehe