Wednesday, December 7, 2011

Rebana bukan rebab yer adik...fokus2...hehe

Assalamualaikum u olss

hehe, pagi sket tulis entry
pasni banyak lagi keja nak buat
basuh baju, basuh pinggan, basuh ikha..uit..hehehe, gurau yer, gurau~~

arini aku nak nulis entri ttg instrumen yg mungkin
kengkawan sumer tak brapa nak ingat bentuk rupa dan fungsinya
besalah, zaman dah moden
jadik, segenlintir alat muzik tradisi nih kekadang bagai pupus dlm ingatan
betoi tak??? kalau betoi gerak kening macam saya..lallala~~ merepek lagi

aku nak nulis entri nih pon sb aku nak menjawab soklan
seorang blogger yg bertanya
bahawa rebana dan rebab tuh bukan benda yg sama ka??
ish3 dik oiiiiii..mentang2 depa guna uruf R di awal ayat
ampa kata yg instrumen tuh dlm golongan yg sama..sadis kut...lallala

ni bior akak kasi tau
apa bendanya rebana tuh...jom mentelaah..weeeeeeeeeee~~


Rebana ialah sejenis alat muzik tradisional yang sering dimainkan bagi mengiringi lagu-lagu budaya.

Bagi masyarakat Melayu di negeri Pahang, permainan rebana sangat popular, terutamanya di kalangan penduduk di sekitar Sungai Pahang. Tepukan rebana adalah bagi mengiringi lagu-lagu tradisional seperti indong-indong dan pelanduk-pelanduk.

Selain daripada rebana bersaiz biasa, terdapat juga rebana besar yang dimainkan pada hari keraian bagi pertandingan menghasilkan bunyi dan irama yang dikenali sebagai Rebana Ubi.

sumber: wiki

ce tgk bentuk dy, tak sama kut ngn rebab...hahhaha

manakala rebana ubi pula berlainan sedikit rupa bentuknya berbanding rebana biasa.

rebana ubi adalah sejenis alat muzik yang dikelaskan sebagai gendang, dan dimainkan dengan cara dipukul dengan pemalu. Rebana ubi lebih besar dari rebana biasa. Diameter rebana ubi adalah sekurang-kurangnya 70 cm dan tingginya hampir satu meter. Bergantung kepada saiznya, rebana ubi boleh digantung melintang atau diletakkan di atas lantai.

Pada masa dahulu, rebana ubi digunakan untuk tujuan komunikasi jarak jauh. Rebana ini diletakkan di atas bukit dan dimainkan mengikut rentak tertentu bergantung kepada berita yang ingin disampaikan, dari pengumuman majlis pernikahan hinggalah kepada amaran bahaya. Kini, rebana ubi hanya digunakan dalam upacara istiadat atau persembahan tertentu.

sumber: wiki

nilah rebana ubi yg paling fofuler di dunia..acececehh..

haah...cenggitulah citernya
hope tader yg menguap baca entri nih
kelas instrumen muzik free nih akak bg...lalla~~
sekarang terjawab suda sumer pesoalan blogger2..
diharap, kita tidak buta ttg warisan yg kita ada
warisan indah zaman berzaman yg bukan hanya duduk di muzium
tapi juga di ingatan kita...ewahhhhhhhhhh...acececehhh, skema siyotttttttt..hehe

selamat belajar...daaaaa~~

13 comments:

Anum said...

oooo berbeza rupanya

CintaZulaikha said...

anum: sgtlah berbeza..

ILA HonEyBuNNy said...

okeh...fokus dan gigih membaca ...hehe..;)

a.samad jaafar said...

masa belajar dulu saya ada band..rock punyer hihihi.. sekarang bekas drummer saya aktif dgn gendang silat..pernah mengadakan persembahan sempena le tour langkawi.. agaknya dia tahu ke apa yang dieritakan di sini ye?

CintaZulaikha said...

ila: hehhe

a.samad: kalau org yg biasa ngn gendang2 cenggini, selalunya drg akan tau bda2 cenggini..

Harun Ar said...

Saya heran mengapa setiap kebanyakan produc dari Eropa disebut modern, dan dai Asia disebut tradisional. Padahal REBANA dapat juga mengiringi lau-lagu modern apalagi jika di kolaborasi dngan alat musik lain.
Posting yang cantik. TQ

Pwincess sarah said...

owhh..x same ea kak..ngat an same tdi..hehe..
thanx info...adik bukannye tau sangat rupa alat muzik lame2 nie...baru nie tau mcmne..selalu dgr name je..

CintaZulaikha said...

Harun Ar: kan...mungkin kerana dari mana alat muzik tuh dtg yang menyebabkan alat2 tuh dikategorikan sedemikian rupa..

pwincess: tak samalah dik..huhu

fiQ'Ra said...

ermm, rebanaaaaa.... tak tau lak pasal alat2 muzik ni.. eheheee.. nanti nk cuba2 search :)

CintaZulaikha said...

fiqra: search ja..

Asrul "iLham" Sany said...

kelas ko nyah blog skrng. cam masuk kelas aswara lak kannn

NAZRUL AZAT said...

owh rebana... ku fikirkan gendang, ngeee :-)

CintaZulaikha said...

asrul: hahhahahha..behngong

nazrul: nak dekat sama ja spesisnya tuh..