Tuesday, July 6, 2010

musim hujan kembali lagi


hampir 2 jam lebih juga hujan dah menimpa bumi, jadi rasa panas yang aku alami 2,3 hari ni terus hilang..

ikha syok jer tidur dalam buai sedangkan aku pulak bahagia mengedit cerpen dan blog. benarlah telahan orang, melihat hujan yang turun bagaikan membuka perasaan untuk terus melamun, sehinggakan ada jer yang senang dibuai mimpi.

tapi di sini aku nak ceritakan tentang musim hujan yang akan tiba, pasti kali ni seperti tahun2 yang sudah, banjir akan masuk ke rumah. hihi, penatlah kami nanti nak membersihkan seluruh rumah. kadang2 wujud juga perasaan marah dan bengang, tapi ini semua rahmat Tuhan, hanya dia saja yang tahu.

yang paling sedih, aku akan melihat sekali lagi hasil yang belum dituai akan jatuh menyembah bumi, nak tahu apa?? dah tentu2 padi2 yang ada kat kampung ni. sedih aku tengok muka pakcik2 yang duduk kat kaki batas padi dan bendang, hanya mampu berdoa agar tidak semua hasil padi itu rosak kesemuanya.

tapi ada juga yang mendapat hasil dari musim hujan ni, nak tahu apa plak??, haa, budak2 kampung yang syok menangkap belut kat dalam sawah padi, pastu gi jual kat tepi jalan..adoiyai..cam tu pun boleh..tapi ini semua rezeki masing2. yang penting kita sebagai hamba hanya harus berdoa dan bersabar, tak gitu??

2 comments:

CintaZulaikha said...

entahlah Dangsu, tp cni musim kemarau jarang sekali...mungkin perbedaan tempat dari segi musim yang jadi begitu...ok, i will check your blog nti..thanks for the comm..

Berbakat said...

slalu waspada saat musim hujan dateng, banjir dimana2

kunjungi kami disini Jasa Sewa Gudang