Saturday, July 10, 2010

Kisah janda pembancuh kopi (cerpen) part 2


Walaubagaimanapun mereka lansung tidak mengenali Miah Bunga secara dalamnya, hatinya yang kecil itu mempunyai sifat yang lain dari wanita biasa. Biarpun dia menerima hadiah dari lelaki yang bernama Bidin sentul, namun belum tentu lagi dia akan menerima hati dari lelaki itu kerana dia sendiri tidak begitu bodoh. Walaupun baru mencecah 21 tahun dan sudah kematian suami, dia sudah senang untuk serasi dengan statusnya. Namun begitu adapun halnya dia juga tahu yang ada juga yang tidak senang dengan statusnya, dan orang-orang itu adalah para wanita di kampung itu.

Mana mungkin para wanita di kampung itu tidak cemburu dengan Miah Bunga, apatah lagi bila mereka mendapat tahu yang Miah Bunga itu seorang janda. Asalnya Miah Bunga bukanlah penduduk di kampung itu, tetapi setelah bernikah dengan Rahman iaitu seorang guru di kampung itu, terus dia mengambil keputusan untuk menetap di situ. Tetapi takdir Tuhan menentukan yang dia tidak mempunyai jodoh yang panjang dengan Rahman dan akhirnya dia menjadi janda setelah seminggu bernikah. Semakin kecohlah kisah itu tersebar yang Miah Bunga bercerai mati setelah seminggu bernikah.

Baik pemuda atau yang telah mempunyai isteri, masing-masing melirik senyum sampai ke telinga. Ini kerana mereka tahu yang mereka mempunyai peluang dengan janda muda itu. Ini kerana sewaktu pernikahan Miah Bunga dan Rahman dulu ramai yang mengcemburui mereka. Ada yang sampai sanggup menggunakan cara lama dengan meletakkan katak di bawah tempurung semata-mata tidak mahu Rahman lepas melafazkan akad. Tetapi cara itu semuanya tidak jalan, usaha yang sia-sia itu dapat dipatahkan oleh Rahman dengan hanya sekali lafaz sahaja. Terbuktilah Rahman pemuda yang baik, kuat agama dan pintar orangnya. Jadi mereka akur akan ketentuan yang telah ditetapkan.

Namun demikian, panas tidaklah sampai ke petang kerana hujan turun di tengah hari. Rahman yang masih muda di dalam pernikahannya mati akibat kemalangan ketika hendak ke tempat kerja. Kini Miah Bunga sudah bergelar janda. Memandangkan Miah Bunga tidak ditinggalkan sebarang harta, dia mengambil keputusan untuk meneruskan hidupnya dengan mencari pekerjaan. Miah Bunga kuat orangnya, rasa kasih dan cinta yang dikecap bersama Rahman hanyalah sekejap Cuma, namun dia tetap bersyukur yang dia mempunyai suami yang baik, dan segala kenangan itu akan disimpan di dalam hatinya.
Kini dia bekerja di warung Wak Karim, bapa saudaranya yang juga menetap di kampung itu. Melalui Wak Karim dia mampu untuk berdikari sendiri walaupun ada mata yang tidak senang dengan dirinya.

“Bukankah lagi elok kalau dia menikah lagi dari dia terus bekerja di warung itu!” Mak Som salah seorang dari kaum ibu di kampung itu memberikan pendapat.
“Lagi lama dia kerja di warung itu jadi makin keraplah lelaki-lelaki di kampung ini kuat menyinggah ke warung itu” lancang saja suara Siah bersuara. Suara tidak puas hati itu yang dulunya tidak kerap di dengar kini semakin menjadi-jadi. Cemburu dan iri hati adalah satu-satunya perkara yang tertanam di dalam jiwa gadis itu. Malahan dia tahu bukan dirinya saja yang merasakan begitu malahan semua perempuan di dalam kampung itu juga merasakan perkara yang sama.

“Itulah kalau sudah dasar janda, tiada yang lain mesti mahukan laki orang” tempik Siah, sekaligus mencetuskan rasa kurang senang di hati para wanita di kampung itu.
Segala macam tuduhan sudah diterimanya semenjak dia bekerja di warung itu, melihat ada pelanggan yang dipiat telinga, malahan ditarik pulang juga sudah semakin menjadi-jadi. Ada juga timbul rasa serba salah bila melihatkan pelanggan Wak Karim semakin berkurangan semata-mata kerana dirinya. Tetapi apakan daya kerana kerja itu sajalah yang mampu dibuatnya dari dia memilih untuk melakukan perkara yang haram, simpang malaikat 44, bisik hatinya.

bersambung

No comments: