Saturday, July 10, 2010

frust gila aku!!


selepas setahun lebih aku menetap kat tempat baru, aku ambil keputusan untuk mencari kerja. bukan dari awal2 lagi aku tak mahu cari kerja, tetapi keadaan memaksa aku untuk tidak memikirkan perkara itu buat sementara.

jadi pagi tu, aku minta suami aku membawa aku ke bandar. kita orang ronda2 sambil mata aku temgok2 kalau ada orang tampal jawatan kosong di depan kedai mereka. memang ada dan aku minta suami aku untuk berhenti di situ. kedai tu cumalah sebuah kedai buku biasa, tak ada apa yang menarik tapi cukuplah untuk aku mencari kerja bagi melepaskan bosan. bukan aku tak mahu mencari kerja yang lebih baik, tetapi aku harus mencuba di situ dulu bagi membuktikan yang aku boleh.

masuk jer aku ke kedai tu, aku mula bertanya.

" akak, ada kerja kosong tak kat sini?"

" hmm, ada " sambil tengok aku atas bawah

" saya nak minta kerja, ada tak?" aku senyum2

" iya, memang ada, tapi kami tak ambil org kl" selamba jer akak tu menjawab dlm dialek k******n.

aku jadi hairan. tak amik org kl, apahal?? apa masalahnya dengan org kl? apa org kl tak leh kerja kat sini ker?, aku dah mula jadi bengang.

aku cuba lagi ke tempat lain, fikir aku mungkin tempat tu ajer ada peraturan yang begitu tetapi anggapan aku meleset. di kedai lain pula, lain pula ceritanya.

" akak ada kerja kosong tak?"

" ada, kerani "

" boleh saya minta tak tak?" aku tanya

" apa kelulusan adik?"

" sebenarnya saya ada diploma" sambil tunjuk file aku.

" alamak dik, kami ni sebenarnya ambil budak spm jer, tak mampu nak bayar kalau org ada diploma ni" akak tu tersengih.

pulak dah, apahal lak ni? adoi, takkan nak minta kerja pun susah. aku jadi tak puas hati dan minta suami aku hantar aku mencari kerja di tempat lain. dan kali ini aku jadi semakin frust bila jawapan akak ni lebih tak masuk akal bila aku meminta kerja.

" kami tak ambil org yang dah kahwin"

ahh sudah!!. jadi siapakah yang harus aku persalahkan? atau adakah aku yang bersalah kerana aku tidak pandai berdialek kelantan, atau mempunyai diploma atau sudah berkahwin.

aku jadi pening, kalau nak diikutkan hati mahu saja aku cakap kepada akak2 tu yang org di kl tak pernah pun cakap yang " kami tak ambil orang k******n atau t********u kerja di kl" . tapi aku masih mampu bersabar dan berdiam, aku terima apa yang telah terjadi. yang pasti aku jadi bosan untuk meminta kerja di sini kerana yang pasti jawapannya tetap sama, jawapan yang membengangkan hati..

what the h***

1 comment:

CintaZulaikha said...

ntahlah, aku pon tak tau nk ckp cmner..hmm