Friday, July 9, 2010

dinginnya rumah tangga (punca-punca yang patut dielak)


aku pernah baca satu artikel dekat dalam sebuah majalah yang menyatakan kedinginan rumah tangga datangnya dari sikap dan diri kita sendiri. ini kerana alam bercinta tidak sama seperti alam berumah tangga. setiap perjalanan kehidupan ada pasang surutnya. sebagai suami atau isteri kita harus bersedia untuk mengharungi apa jua masalah yang akan timbul bagi mengelakkan keretakkan dan kedinginan rumah tangga. jadi sebagai pasangan kita tahu ke apa masalah yang menjadi punca kedinginan ini, jom kita survey..lets go..

1st : SELALU MENGKRITIK
kritikan ini selalunya seolah-olah menyerang pasangan secara peribadi. kita memang tak sedar akan hal ni, lebih2 lagi bila tengah marah atau ada benda yang tak puas hati, apa lagi mulut ni rasa ringan saja mahu berkata. sehinggakan kita tidak sedar yang kita sudah melukakan perasaan pasangan kita. lagian pula kritikan itu adalah kritikan yang tidak berperasaan, haa..apa cerita??

2nd : RASA BENCI
rasa benci selalunya timbul bila kita ni mula dah tak puas hati. jadi apa lagi, akhirnya menjadi racun kepada kita. (jadi bwa2 la bersabar ye)

3rd : TERLALU PERTAHANKAN HAK DIRI
ini satu lagi, bukan kita tidak boleh mempertahankan diri di dalam rumah tangga, tetapi kita seharusnya lihat apa yang kita pertahankan itu, adakah ianya baik ataupun perkara yang tidak baik.

4th : BIARKAN PASANGAN TERGANTUNG TANPA KATA PASTI
kita ni kalau dah tidak suka, baik kita berterus terang. jangan biarkan pasangan kita tertanya-tanya. kalau ada masalah, baik diselesaikan secepat mungkin. ajaklah pasangan kita tu duduk, mnum teh sambil makan pisang goreng, lepastu selitkan sekali perbincangan bagi masalah kita tu agar segala yang tersimpul tu dapat dileraikan. jangan suka memendam kerana memendam akan menambahkan lagi rasa sakit hati dan akhirnya akan meledak tanpa sempat berbuat apa. nak ke camtu??

5th : MENIPU PASANGAN
haa yang ni lagilah, janganlah kita sesekali mahu cuba untuk menipu pasangan kita, sebab kita sendiri tahu yang tiada siapa yang suka orang yang suka menipu, inikan pula bila tertipu.jadi mengapa kita harus menipu? Masa telah berjaya membuktikan banyak rumah tangga berantakkan hanya kerana ada yang suka menipu di dalam perhubungan. jadi jangalah jadikan diri kita sebagai mangsa kepada perkara bodoh seperti itu.

6th : TIDAK MEMAHAMI KEHENDAK PASANGAN
masa bercinta punyalah kita aje yang paling memahami pasangan kita, tak ada orang lain yang lebih memahami pasangan kita selain dari kita. tetapi mengapa selepas berkahwin semua itu lenyap, kesefahaman itu bagaikan tidak pernah wujud. semakin kita tidak faham dengan dia, why??

jadi sebagai pasangan yang dianugerahkan dengan cinta dan keberkatan yang Maha Esa, harus sedar yang setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. jangan jadikan kedinginan sebagai noktah diantara cinta yang telah lama dipertahankan. betul tak??

No comments: