Wednesday, July 7, 2010

sakitnya TUHAN saja yang tahu...penangan nasi lemak


pagi tu macam pagi2 yang lain, maksud aku bukan pagi yang cerah tu tapi pagi yang gelap. maknanya pagi sebelum subuh, time tu aku dah masuk 9 bulan 3 hari rasanya mengandungkan ikha. nak diingatkan time tu aku baru lepas layan mesej ngan nadia dan suami aku, memandangkan aku tinggal jauh dari suami aku (aku kat johor time tuh). aku buat perancangan awal utk bersalin di johor memandangkan mak aku di kl bekerja dan mertua aku ajer yang free.

selepas abis main mesej ngan nadia, aku ada cakap kat dia yang ngapa aku tak bersalin saje hari tu, sebab aku dah tak larat, penat dan macam2 lagi. nadia cuma minta aku bersabar dan ikutkan ajer kerenah aku. mana taknya, sebab dia ajer yang masih berjaga masa tu( aku tak ingat sebab apa da berjaga, may be sebab dia nulis novel atau tolong abang dia kat uptown, benda dah lama, mana nak ingat). aku pun tidur bila jam dah menunjukkan pukul 1-2 pagi.

tiba2 tengah aku syok2 tidur, aku rasa basah semacam kat punggung aku, nak kata mimpi, tak mungkin sebab tangan aku sempat sentuh tempat yang basah tu dan ternyata ianya bukanlah mimpi. aku bangun dan buka lampu, aku tengok atas katil basah semacam begitu jga dengan baju tidur aku. aku mula melihat jam, dah masuk pukul 3 pagi. rasanya apa yang aku hajatkan tadi dah mula berlaku, air ketubah aku dah pecah, tapi tiada sakit.

aku buka pintu dan tengok mak mertua aku ada tidur di ruang tamu dekat bilik aku sebagai langkah berjaga2 sebab manalah tahu yang tiba2 aku nak terbersalin plak. aku kejutkan mak mertua aku dan beritahu apa yang dah jadi. mak mertua aku tanya

" sakit tak?"

aku cakap " tak ",

iya sememangnya time tu aku memang tak rasa sakit pun, rasa biasa saja, macam tak ada perasaan nak bersalin. mak mertua aku terus kejutkan bapa mertua aku dan minta dia memberitahu hal itu kepada kak yati rumah sebelah untuk membawa aku ke hospital. bapa mertua aku apa lagi, laju jer berlari ke rumah sebelah (inilah nasib bila suami kerja jauh) .

selang beberapa minit aku dah masuk ke dalam pajero dan dibawa dengan laju ke hospital pontian. aku diminta untuk mendaftar dan dimasukkan ke dalam wad (bukan dewan bersalin, sebab aku masih tak rasa sakit). air ketubah semakin banyak, dari air jadi air + darah. dalam wad tu cuma ada aku dan cik katil sebelah yang aku tak pernah tanya namanya, kata cik katil sebelah tu dia pun mengandung tapi + demam panas, sebab tu badan dia kena masuk air. kesian, nasib baiklah dulu aku tak macam tu, aku cuma mabuk2 dan letih, tapi tak pernah pulak demam. dari jam 4 pagi aku menunggu tapi perut tetap tak sakit. nurse minta aku masuk ke satu bilik untuk check kemaluan aku, katanya nak tengok berapa cm dah buka. aku yang tak biasa dengan keadaan tu menonong jer ikut kata nurse tu. katanya " tak buka lagi, pergilah rehat dulu". tak buka lagi?, jadi ngapa air ketubah dah keluar? fikir aku. aku pun tak banyak cerita terus balik ke katil dan berehat.

dari sejam ke sejam, dah berapa pasang pet dah aku tukar bagi menggantikan pet yang dah basah dengan air dan darah. aku makin tak selesa, tapi perut tak juga sakit. betul ke aku nak bersalin ni? fikir aku. aku dah mula bosan menunggu.

jam sudah masuk ke pukul 7.30 pagi, perut aku masih biasa2, tak ada tanda2 sakit lagi. cik katil sebelah aku tiba-tiba terbangun bila ada nurse hantarkan nasi lemak pada dia, kata nurse tu dari mak kepada cik katil sebelah tu. masa makan pagi dah sampai. aku cuma diberi roti mentega dan air teh, bersyukur dapat juga makan walaupun mak mertua aku tak dapat masuk. aku dah start calling2 suami aku, dia kata dia tgh otw. aku paham dan mula bersabar. dari terengganu ke johor, jauh tu beb, jadi apa lagi yang aku boleh buat, diam ajerlah.

cik katil sebelah tu dengan baik hati berikan aku nasi lemak dia dua bungkus, kata perempuan tu dia tak lalu nak makan, dan aku yang time tu memang tengah lapar gila, tak banyak cakap, terus balun. cik katil sebelah tu memang baik, kalau tak kerana dia tentu aku dah mati kebosanan. nak diikutkan sejak aku sampai tadi kami banyak berborak, memandangkan hanya kami berdua saja yang ada di dalam bilik itu. dan sekarang dia bagi nasi lemak dia pula, jadi aku perlu bersyukur.

sedap memang sedap, nasi lemak yang paling pedas aku makan pagi tu. tak sampai 15 minit perut aku dah mula sakit, sakit yang menolak2. aku terdiam, muka aku berpeluh2, takkan dah sampai masa kot?, fikir aku. aku cuma diam, tak cakap apa. tapi lama kelamaan sakit tu semakin kuat, aku dah mula tak tahan, nurse pula tak ada yang lalu lalang, aku dah mula jadi tak keruan. tiba2 ada 1 nurse melintas dan aku terus panggil, aku cakap yang perut aku dah mula sakit. nurse tu minta aku bersabar dan minta aku masuk bilik tadi. nurse tu check kemaluan aku lagi, dia tersengih

" baru 1cm, ada 9cm lagi kena tunggu, jadi belum boleh lagi".

apa belum boleh lagi? sakit dia macam dah boleh jer, bentak aku. aku jadi tak tenang, tak pasal2 mulut aku gatal menyoal

" bila bolehnya nurse?".

nurse tu senyum lagi, " jangkanya dalam pukul 4 ptg nanti baru awak boleh bersalin".

4 ptg!! gila apa, mana boleh tahan. sakit ni macam tak boleh nak tunggu dah. tapi aku hanya menjerit di dalam hati, tak berani pun nak cakap kat nurse tu, karang ada pulak yang kena ceramah, fikir aku.

aku kembali balik ke katil, menahan dan terus menahan sakit yang semakin kuat. terus terang aku katakan ' SAKITNYA TUHAN SAJA YANG TAHU '. aku rasa nak menangis dan meraung, tapi aku tak mampu, aku cuba untuk bersabar, cuba untuk diam, last2 aku mula resah gelisah dan terus menangis. nurse tu perasan dan minta aku bersabar, aku cakap

" saya dah tak leh sabar nurse, sakit sangat ni "

nurse tu minta seorang pelatih untuk bawa aku ke dewan bersalin pada jam 9 pagi. aku baring seorang2, tak ada sesiapa di situ. aku tengok sekeliling bilik, sunyi. langsir ditarik untuk menutup seluruh bilik itu. tinggal aku seorang diri tanpa ditemani sesiapa. bermacam-macam perkara yang aku fikirkan time tu, aku ni boleh ke?, selamat ke? anak aku nanti ok ker? dan macam2 lagi.

sakit semakin melampau2, pelatih tadi masuk untuk menemankan aku. aku rasa macam pinggang dan kaki aku dah nak terpisah, terbelah dua. aku dah jadi tak senang badan, aku nak duduk tapi pelatih tu tak bagi. aku lansung tak boleh nak baring. pelatih tu minta aku baring mengiring, tapi aku tak boleh, sakit, sakit yang amat sangat. jadi aku jadi tak tentu arah, semua posisi jadi tak kena. perut terasa semacam nak meletup.

" betul ke saya belum boleh lagi?"

aku soal pelatih tu, pelatih tu minta aku bawa banyak berasabar. dia suruh aku berdoa, suruh aku pujuk dan usap baby di dalam perut. aku buat tanpa berfikir panjang dan sakit tu tiba2 stop, aiks..pelik.

namun ianya tak lama, saikt tu dah datang semula, aku tengok jam baru pukul 10 pagi, lagi berapa jam lagi aku kena bersabar. mata aku dah berair2, mulut aku dah start menjerit dan meraung. pelatih tu pegang tangan aku dan minta aku berdoa. aku dah tak boleh sabar, aku dah tak boleh nak tunggu. aku terus-terusan menjerit hingga seorang JM masuk, JM tu minta aku diam,dia cakap

" lagi banyak awak menjerit, lagi sakit awak nanti "

yer ke, aku tak kisah, aku sakit sangat. tapi bila difikir-fikirkan memang tak baik aku buat macam tu. jadi aku cuba untuk menahan sakit itu, aku tarik nafas panjang2 untuk melegakan rasa sakit, aku terus-terusan mengucapkan nama Allah, berdoa agar aku diberikan keselamatan, perutku jadi sedikit lega.

masuk jam 11.30 tgh, aku rasa semakin teruk, pinggang aku terasa sakit yang amat sangat. aku benar2 dah tak tahan. celahan kangkang aku terasa di dikepak2. JM tadi masuk untuk melihat aku, aku mula merayu agar aku boleh bersalin sekarang. pelatih dan JM tu pandang sesama sendiri.

" baiklah, kita check dulu ok...hmm dah 6cm "

" jadi?" aku pandang tajam kat JM tu

" Bolehlah kita sambut sekarang "

lega, lega selega leganya bila aku dengar JM tu cakap camtu. disebabkan kemaluanku hanya terbuka 6cm, sedikit lagi harus digunting bagi menjadi 10cm. aku tak kisah, gunting ajerlah fikirku kerana sakit kena gunting tu langsung tak ada rasa nak dibandingkan dengan sakit pinggang aku.

aku diminta untuk meneran seperti orang yang kena sembelit. aku tak boleh, aku letih, aku mengantuk, aku penat sangat. tapi aku usaha, sekali teran dan masuk semula, baby tu masuk balik? why, sebab aku tak teran kuat2. nurse tu bising dan minta aku teran sekali lagi, tapi kali ini dia mahu aku teran sehabis mungkin, sehabis yang boleh, dengan nafas yang paling panjang.

" tengok, tengok, tengok kepala bayi tu, nanti senang awak nak teran "

aku dengan menarik nafas yang paling panjang dan kuat, aku terus meneran sekuat hati

" ha dah keluar kepala, jangan stop teran, teran lagi "

aku teran sekali lagi dan si kecil sudah terpelanting keluar dari dalam tubuhku. aku tengok nurse tu potong tali pusat dan terus membawa dia pergi dari situ. aku dengar suara dia menangis dan aku juga tiba2 menangis. Alhamdulillah, aku telah berjaya, berjaya menjalankan tanggungjawab aku sebagai umat Nabi Muhammad dan seorang ummi.

setelah menjalani jahitan luar dan dalam, aku diberi ubat untuk melegakan kesakitan. aku baring dan terasa mahu tidur. tak sempat aku mahu melelapkan mata, seorang pelatih telah membawa masuk seorang bayi kecil kepadaku,

" bayi perempuan" kata nurse tu

aku merangkul erat tubuh kecil itu, aku tatap matanya, wajahnya dan senyumannya yang kecil, Ya Allah, betapa besarnya ciptaan yang kau anugerahkan kepadaku, aku besyukur.

aku mula menyusukannya buat pertama kali dan kini dia sudah ada di depan mataku, bukan lagi di dalam tubuhku. satu nyawa telah tumbuh dan lahir ke muka bumi Allah ini. aku berdoa agar dia menjadi anak yang solehah, anak yang patuh kepada agama dan keluarganya dan anak itu aku namakan SITI NUR ZULAIKHA, secerah wajahnya yang menyinar kehidupan aku dan suami.

inilah cerita di sebalik penangan nasi lemak. terima kasih kepada cik katil sebelah yang memberi nasi lemak pagi tu, kalau tidak kerana nasi lemak tu pasti lagi lambatlah aku bersalin hari tu..huhu

No comments: