Sunday, November 27, 2011

Kabuki (歌舞伎)..ampa pnh dgr tak pasal teater nih???

Assalamualaikum u olss

(歌舞伎 kabuki?)korg rasa korg tau tak apa maknanya, huhuhu. bagi manusia spt aku, harus kut aku tau, sb sumer ni pnh diajar ketika aku di kolej dulu.

bagi sesapa yg masih tidak tahu. Ha, ni aku nak kasi info sket, mengenai Kabuki, iaitu sebuah persembahan teater jepun yang dipersembahkan semenjak zaman EDO lagi. Kabuki atau kata nama lainnya TEATER TARI KABUKI merupakan sebuah persembahan tarian yg unik dengan mempunyai style di dalam persembahan tariannya. setiap pergerakan yang disampaikan semuanya melalui pergerakan tarian dengan memaparkan watak2 menarik melalui tatarias makeup yg unik menikut karekter..

bagi setiap individu Karekter Kanji, Kabuki (歌舞伎) mempunyai maksud yg tersendiri iaitu bermula dari kanan iaitu nyanyian (歌), tarian (舞), dan skill (伎). ia juga kadang2 di definisikan sebagai 'seni nyayian dan tarian'.

Apapon, Kabuki juga dipercayai telah diambil dari perkataan 'Kabuku' yg bermaksud 'belajar' atau 'keluar dari kebiasaan' . dengan pakaian dan makeup, mereka pada awalnya membuat persembahan di jalanan sebelum ia menjadi sebuah persemabahan teater yang dipersembahkan di istana2 dan akhirnya berleluasa di seluruh kerajaan jepun.

female kabuki

produksi teater shibaraku..


terbaekkk, bagos gak kut kekadang belajor ttg teater luar
tak guna kot simpan ilmu, elok disebar2kan rasanya
keep learning...daa~~

18 comments:

iMBobo said...

teater tradisional jepun ni ek..

CintaZulaikha said...

iyerrr....best wooooo~~

wasabi onee-san said...

best nye citer sal teater jepun... teringin nak belajar sal jepun.. ^^,

http://karyakuideaku.blogspot.com/2011/11/appreciation.html

CintaZulaikha said...

jom kita belajar sesama...pasti menarik.:)

Namee Roslan said...

tak pernah dengar tp menarik lah ! :D

CintaZulaikha said...

mmg sgt menarik cik namee..sekarang sush dah nak tgk org wat persemabahan kabuki nih..

alyaclumsy said...

macam best je :) hihi

ILA HonEyBuNNy said...

seroonok juga blaja tentang diorg neh...

ila pun baru tahu..ehheheh

CintaZulaikha said...

alyaclumsy: mmg best..hehe

ila: seronok kan...pasni lg banyak nak cakap psl teater..hehe

asksnow idayu shaari said...

kabuki?? eh?? baru tau lah.. very3 nice info..thumbs up 4 dis entry! :)

chegu abbas said...

ni 1st time tahu...good info...

ikatankasihku said...

tak tau pon, klu tak bgtau..hehe

CintaZulaikha said...

asknow: timer kasehhh...

chegu abbas: timer kaseh lagi..hehe

kak nora: ni nak bg tau la nih..haha

a.samad jaafar said...

saya suka n3 ni..syabas !
CintaZulaika belajar teater ke?

WuMing said...

Hmm.. persembahan seni dari Jepun...

CintaZulaikha said...

a.samad: yup...mmg belajor pon dulu..tu yg gatai nak kongsi tuh..tp ada gak baca2 kat tpt lain..

wuming: humm..yarr

halila Ibrahim said...

ooo .. baru tau jugak ... ingat ka nama makanan jepun...

CintaZulaikha said...

hahhaha kak, cam nama makanan jepun ka nih..