Monday, November 28, 2011

ce citer pasal KETOPRAK... hehe

Assalamualikum u olss

terlalu banyak persembahan teater yg aku pelajari sejak zaman studi dulu
tapi, sayangnya aku tak pnh nak kongsi ngn rakan2
mungkin sb aku anggap sumer yg aku belajar tuh cuma tuk time studi saja
tak perlu kot nak kongsi2
sedangkan jika ianya dikongsi
mungkin dapat membuka mata masyarakat mengenai budaya yg tidak pernah kita kenal

ada banyak kut jenis2 teater yg aku blajor dulu
lebihan pula, teater nih bukan ada di asia tenggara saja
malahan melangkau sampai ke benua barat yg besaq giler tuh
teater yg ada kat malaysia ni sdri pon dtg dari negara luar
percayolah, org kita lebih banyak meniru dan mengambil seni dari luar tuh
dan diolah dijadikan sbg persembahan kita sendiri..cthnya cam 'main puteri',

tapi apapon kat cni aku nak berkongsi sedikit mengenai teater yg datangnya dari INDONESIA yg dinamakan KETOPRAK.

KETOPRAK amat fofuler okey di indonesia. sampai ke hari ini pon, teater tuh masih dipersembahkan tuk pelancong2 yg datang berkunjung ke tanah jawa tuh. menarik kut persembahan dia, kebanyakkan stori yg disampaikan mereka adalah mengenai sejarah tanah jawa dan dewa dewi mereka sendiri. paling menarik, mereka menggunakan unsur komedi dan emosi yang ingin disampaikan melalui teknik lakonan.

apapon, ketoprak kebanyakkannya dipersembahkan secara berhijrah di kampung2, memandangkan time tuh mana ada kut tv2 kat umah. jadik, ketoprak nih dah jadik macam satu unsur hiburan tuk org2 kampung di tanah jawa. pemain ketoprak yg berhijrah dari satu kampung ke satu kampung yang lain tuh dipanggil sbg KETOPRAK TOBONG dan KETOPRAK TONIL. mereka ni samalah seperti sebuah sarkis yg bergerak seperti yg ada di negara barat.

kostum, gamelan (alat muzik hokeyy), kerusi dan beberapa alatan props yg lain memainkan peranan penting di dlm persembahan selain dari TOBONG sendiri sebagai pentas untuk mereka melakonkan aksi.

gambo nih amik kat cik gugel k..salinan sdri tader kut..hahha

lawan bang, jgn tak lawan..haha

huhuhu...kira kata, ketoprak nih cam MAKYONG gak lah
cuma bezanya pon, telor bahasanya ja..
ce pikir, kalau2 makyong cakap jawa, tak ke haru oghe kelate nak paham..hahhaha

8 comments:

Hardy_Hunt2 said...

ketoprak...peliknya nama....dulu masa sekolah pernah join teater,tp sebagai anak bulan ja....hehe ;)

1st time comment dr tekok beriuh

cik fadh said...

hai kak ! lamer xnmpak update akak..

CintaZulaikha said...

hardy_hunt: hahhaha..jadik anak bulan pon hokeyy wat..

cik fadh: kan..mmg dah agak lama tak bw dan update..huhu

Asrul "iLham" Sany said...

oh sgt2 ohsem, gua tau pasal mak yong je


:)

CintaZulaikha said...

asrul: sila jangan menipu k...huahhah. ko pakar kut..lalla

Kotak Mancis said...

siyes... xpenah dengaq pon perkataan ketoprak tu.. klu apprak tu tau la... hahhahhahaaa

CintaZulaikha said...

hahaha...siyus ngok ngek

Cik tikah said...

bru taw.. hihi..