Wednesday, November 30, 2011

Classic DONUT...ce try kengkawanku sekelian...

Assalamualaikum u olss

nih aku nak kongsi resepi ngn kengkawan sekalian
resepi donut klasik yg aku copy paste dari My Resepi
donut nih tak berapa sama kut ngn donut biasa yg gebu2 tuh
nih donut ada stail amerika sket
tak sush kut nak buat
cam donut2 lain gak, bentuk still cam gelang mak leha umah sblah..hahha merepek dol

jom tgk resepi..


bahan2:
• 30g butter
• 80g gula halus
• 1 biji telur
• beberapa titik vanila oil/ esen vanila
• 200g+ tepung gandum
• 1 sudu kecil baking powder
• minyak untuk menggoreng

Cara-cara:
1. Dalam mangkuk pukul butter dengan gula sehingga lembut. Masukkan telur dan esen vanila. Pukul sehingga sebati.

2. Ayak tepung dan baking powder ke dalam mangkuk lain. Buat lubang di tengah.. masukkan yg no. 1 tadi. Kacau sehingga sekata. Tambahkan sedikit tepung jika lembik.

3. Simpan doh dalam peti sejuk selama 10-15 minit.

4. Keluarkan doh tadi,taburkan sedikit tepung ke atas papan canai. Canaikan lebih kurang 8mm tebal. Guna donut cutter, terapkan ke atas doh tadi. (kalau takde donut cutter boleh guna penutup botol. 1 yg saiz besar dan 1 yg saiz kecil sebagai utk lubangnya. )

5. Buat bentuk bulat ke atas setiap donut dengan menggunakan pencungkil gigi.

6. Goreng dengan minyak panas dengan api sederhana sehingga perang.

7. Boleh juga dihias dengan coklat yg dicairkan.


kira cengginilah bentuk dy, hagak2 rangup di luar, lembut di dalam
(gambo gugel ja, aku sdri still blom try, kuang3)


cengginilah hasilnya bila dah dimasak...
santekk tak, menarik tak, sodap tak???
tuh yg penting tuh, yer dak

sila try tuk menjadi masterchef amatur yg termuka yer kengkawan
pasni leh amik ati mak mertua ngn donut klasik buatan sdri..hehhe

17 comments:

Sekamar Rindu said...

salam..


classic DONUT yg best...:)

CintaZulaikha said...

ha a cik SR..mmg npk sodap..

amranaiman said...

sodap lak ai.. mcm dunkin donut.. ke epal besar? huhu

CintaZulaikha said...

amranaiman: ha a, cam dunkin donut lah gamaknya..ce try yer en aiman..hehe

ILA HonEyBuNNy said...

akak..

cepat pos kat ila...lapar donut dah neh..ehheh

محمد رازيق said...

bestnyer.. huhu,, pos laju boleh??? hehe

budak penjara said...

ok doraemon suka donut..hehe

cik ika said...

ade rase cm donut big apple ta??

pena rozie said...

Org kate kalau lg nak sedap campur ubi kentang

CintaZulaikha said...

ila: uishh, tak sempat sampai abg posmen dah sebat dulu dik oii..hehe

raz: wang poz plzzz...hehe

CintaZulaikha said...

budak penjara: ya ka?? dorayaki ngn donut sama spesis ek??

cik ika: akak pon baru nak cuba2 dik..hehe, tak pasti..

CintaZulaikha said...

pena rozie: haah, tak pernah plak cuba gaya tuh...

einz said...

ceh kak ct ni....cara ckp cm da try...hehehe....nice info...best masak memasak ni...um...dapnye!!!

CintaZulaikha said...

einz: hahahhha, jgn mare ek....entri bior bergegar, baru ada yg nak baca..lalla~~

iyan shazlind said...

ingatkan dah try td..hehehe

CintaZulaikha said...

iyan: belom lagi lah iyan..

Eyda Sharip said...

sedap sedap :)