Wednesday, February 23, 2011

karaoke dikir barat...sabor je laaaa....

korang tau tak, jerteh ni dlm negeri terengganu yg bersempadan ngn pasir puteh, kelantan. jadi majoriti penduduk yg duk kat jerteh ni kebanyakkannya terdiri dari org kelate.

dan bila aku dah ckp kelate tu maksudnya, bahasanya pon mustilah loghat kelate juga. itu membuatkan aku yg dulunya pertama kali pindah kat cni jadi amat heran.

setiap kali kami pegi ke pasar2 malam juga kami akan dgr lagu2 loghat kelate akan diaminkan. biarpun lagu tu lagu yg dah diubah lirik ataupun lagu yg diambil dari muzik asal seperti lagu poco2, semuanya benar2 menggelikan hati kami berdua laki bini.

adakala aku tahan perot, spi laki aku kata "tak baik tau yang". aku plak masih lagi tahan gelak. bukan aku saje2 nak ketawa, tapi aku sgt happy mendengar lagu yg happy2. jadi kemurungan duduk pertama kali di jerteh dpt jugak terubat.

tapi citer ni bukanlah berkait rapat dgn hal yg da aku katakan di atas. tapi citer sebnr yg aku nak citerkan adalah ttg kemaruk jiran aku yg duk di belakang umah.

gila besaq mulot ...
tiap kali aku basuh pinggan ke, memasak ke, basuh baju ke, musti aku akan dgr jiran aku ni nyanyi karaoke dikir barat. siang, malam, pagi buta (tu yg paling tak tahan la), tgh malam, musti ada je dgr org nyanyi karaoke. leh kata dah masuk tahap kemaruk la. kdg2 drg nyanyi ngn sgt kuat spikan kami leh jd terganggu.

jadi apa yg harus kami buat. kami pon memekakkan telinga. tak leh nak kata apa. dahsyat wehhhhh...sabor je laaaa...

ps: nak nyanyi pon, hengat2 lah manusia kat sekeliling..ko pikir suara ko best!!

No comments: