Wednesday, February 23, 2011

Freelance editor...mantappp bro...

Semalam, aku gado2 ngn tuan punya kompeni buku. aku kata kat dia, "betol ke saya ni editor abg?" memandangkan kami tak pnh sain kontrak atau pe2 surat.

abg tu yg sememangnya gila2, tros je kuarkan kata2 " klu ko bukn editor kompeni aku, jadah aku bayar ko tetiap bulan"..aku konfius, btol gak. klu aku bukn editor dia, takkan dia nak bayar aku. aku pon melulu lala kan perbualan kami, hinggalah dia rasa ada yg tak kena. dia tya aku, "Ngapa ko tya aku g2, ni musti da kena api2 nih", aku tersekat suara. tak tau nak kata.

tp kalau nak diikutkan citer sbnr, mmg aku ada di batu apikan oleh sesetgh manusia yg tak caya kat dia..siapa tu belakang kiralah. bukn sorg, malah 2,3 org, spi ada yg mita aku ckp kat abg tu supaya minta duet pendahuluan utk setiap keje yg aku buat.

aku yg tak besa ngn benda2 gitu pon cuba memberanikan diri minta 1 rat dr abg tuh. tak spi sehari, dia masukkan duet tu dlm akauan. aku pon lsg tak nak komen pe2 lagi. kiranya aku cayalah ngn abg tuh wat masa sekarang.


tp aku pon bukannya manusia yg terlalu bodo gak, aku tau apa yg aku buat. selagi abg tu bayor aku, aku akan cenyum n wat keje dy ngikut apa dy mau. jji ati dy puas. spilah ke hujung perbualan, dia ada bg satu pesanan kat aku yg bahawasanya klu ada manusia2 yg dlunya ngutuk dia tak leh dipercaya, dan akhirnya nak wat projek ngn dy, dy akan jadikan aku sbg ketua bagi memantau keje2 mereka. terkejut aku bla dgr dy cakap g2.

sesungguhnya, aku bukanlah seorang editor yg baik, bahkan aku ni freelance editor jer. tapi memandangkan aku ni suka kerah keje org lain hakhakhakhak, jahat siyottt , aku pon trime je apa yg dy suruh. yg penting i get some money to pay my ptptn..tu yg jadi motipp utama aku..


ps: saya editor tapi sy juga ummi org..apa kena mengena, hikhik..

2 comments:

achik ezam said...

lady boss..hahaha..chaiyokkkkk!!!!

CintaZulaikha said...

musti...nak jadi garang nih...