Sunday, July 15, 2012

Terjun flat, ko mmg hyper la budak!!

Assalamualaikum u olss

memang biasalah kalau kita duk flat nih, macam2 ceta aneh akan kita dgr
cthnya ceta anker tingkat 10 lah, ceta org jatuh dari lif r,
ceta org suka baling perkakas umah dari tingkat 12 lah...btol tak??
setakat nih dkt umah aku skrg nih, tader pulak lah ceta2 aneh camtu terjadi
tapiiiiiii, kalau dkt umah mak aku kat bangsar...haaa~~ tu mmg lejen besor
macam2 ceta kita leh dgr setiap ari
cth macam baby 2 tahun jatuh dari tingkat 14 kat dpn pasar
berdebik, cam nangka busuk dowh...terburai isi kepala
tak ke berdesup jantung dan terperanjat besor makcik2 yg tgh bershoping bagai kat pasar tuh
aku dgr sampai ada yg pengsan pon ada melihatkan arwah
itu baru makcik2, blom mak bapak dy...

tp tu ceta lama, ceta time aku skolah2 dulu
tp yg aku nak habaq mai la ni
ceta baru2 nih, ceta masa aku balik Kl nak uruskan wedding abg sulung aku
menurut stori mak aku, anak kecik jiran tingkat 3 flat depan aku nih pon ada terjun flat baru2 nih
aku pikirlah, bebudak nih banyak tgk ceta spiderman lah
kalau tak, manakan berani bebudak nih main lompat2
nak2 plak ada bantuan cam perabot atau kerusi kat beranda umah depa
gilalahhhhhhhhhhhh...patah riuk badan budak tuh
lebih malang lagi bila mak ngn bapak budak tuh plak warga OKU (bisu n pekak yer kawan)
jd mana nak dgr anak tu buat apa kalau dah duk membasuh kain kat bilik air

sebaik ajek anak jiran tuh jatuh ke tanah, anak cina umah bawah tuh terus menjerit gila babi
terus panggil bapak dy, bagi tahu apa yg terjadi
time tu lah, bapak budak cina tuh lari naik tingkat 3 nak kasi tahu mak budak tuh
ketuk punya ketuk punya ketuk agi, pintu tak buka2
last2 pakcik cina tuh amik inisetif, ketuk cam org gila
barulah, akak tu buka pintu....gilo berjam
setelah dibagi tahu, akak tu tros jak tumbang wehhhh, sian mak aku tgk.
tapi nak buat camne...dah qada dan qadar, mmg tak boley nak ngelak
dalam kata lainnya, akak tuh mmg tak dgr dan tak perasan lansung yg anak dy dah tader dlm umah tu
akhirnya kes tu jd kes polis
org2 semacam nak salahkan famili tu la sb tak jaga anak depa baik2

kalau tya pd akulah, ni bukan salah akak tuh...tp pengurusan flat tu sdri
dah tahu famili org tuh OKU, ada anak2 kecik plak
bg lah depa duk umah bawah...ni tak, yg segar bugar, muda remaja semua duk bawah
tp yg buta, bisu, sumer duk tinggi2...adil ke tuh????
ntahlah..."DUNIA2" bak kata mak aku...
menurut kata mak aku lagi, sejak kejadian tuh, famili akak tuh da lama tak balik cni
mungkin bg aku, elok akak tu cari umah yg lebih selamat
semoga kejadian camni tak jd agi
anak dy tuh, ntahlah....tak tau stori...bawa jek gi spital, lansung dah tak dgr khabar
sihat ke, berbalut ke, koma ke...tuh hakak tak tau...
tp yg penting, aku doakan sumernya baik2 saja...

harap2, hal nih boleh dijadikan pengajaran buat kita jugak
yg mana duk flat tu lah...utk aku jugak, sb aku pon duk flat
perhati2kanlah anak kita, walaupon kita nih banyak keje kat dapur
kita mana tau, malang tak berbau
kalau malang tu boley bau lain r kan, kan~~

panjang benor aku stori pagi nih..ahakzz
adios geng....

19 comments:

fatema said...

moning dear,ades sadis baca story..sedih la kan kalau mak ayah OKU mmg takleh salahkan deyol..siannya,sabo jelah..tapi setuju sgt,better letak diorang umah yg bwh n remind jiran2 skali yg family OKU kena amek berat deyol slalu la kan..

jeBateja said...

Alamak...siannya OKU tu....tapi buleh pilih2 ke nak duduk rumah tingkat berapa..??

CintaZulaikha said...

mmg la tak buleh en jebat...tp takkan lah tak boleh nak pahamm.. nak2 plak bila ada umah bawah yg kosong. ni nak penuhkan jugak umah atas...tak ke ngek tuh

Unknown said...

Bebudak...kita tak boleh nak salahkan depa...tu sikap masyarakat kita skang, bila kena kat diri sendiri baru tau...

Suria Karim said...

sabau jer lah... hahaha... macam2 ado...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

sadis betul la bila baca...mcm2 sungguh skang ni kan kak

Kazman / Sue said...

anak jatuh... peerghh... kami pun duduk tingkat 5 juga... itulah yang kami selalu risau....

Cik Asma BLuppy said...

aiyakkk..takut nya ada kes macam ni.
mau terkejut tengok depan mata!

Asrul "iLham" Sany said...

seb baik anak2 aku tu kucing kah3 ~

amranaiman said...

mencegah lebih baik daripada dh terhantuk.. :P

putryteya said...

hadoii .. kesiannnya budak tu . lebih malang mak pulak pekak bisu ...

kasihann... dah takdir kann

Deq's Qienz said...

cian dia..

jeBateja said...

OOO....atas perikemanusiaan lah erk.....tapi kalau wujudkan undang2 pun ok...

Hanny Esandra said...

moral of the story,
duk umah bawah je.. :)

Rean said...

itu lah..patutnya bagi duduk rumah bawah.. dorg tak terpk ke kesusahan org2 oku ni bila bagi umah tgi2 haihhh..

duniaanita74.blogspot.com said...

takut juga kak ita..dah lah duk tingkat 12...ada juga dengar....kasihan lah kan...tak patut lah dia org buat kat oku ...

Suraya Baharun said...

sian nye kat oku tu...dok kawasan umah flat ni macam2 ragam bleh nampak...

dhiera zainudin said...

tak pernah duduk flat jadi tak tahu cerita2 macam ni. tapi sangat kesian la pada keluarga ni. bukan salah dorang. semoga budak tu baik2 je~

shedameor said...

Ya Allah, scarynya dengar.