Wednesday, July 27, 2011

Ini jiran aku punya stori~

Assalamualaikum u olss

smalam kot aku rasa
masa aku tgh dok santai2 sambil menyiapakn keje editing
tetiba dtg sorg makcik
dok tya kat aku
tuan rumah sblah umah aku tu ada ke tak?
aku pon jawablah ngn jujur

aku: rasanya pagi tadi ada, tp taktau lah ptg ni plak..(sbnrnya aku mmg tak tau apa)


makcik: oh ya ka...camtu nak tya adik, umah sblah adik tu ada org tinggal tak?


aku: errr (masih tak tau apa) ..rasa cam ada, umah tu ada keluarga yg tinggal. laki dy cikgu, bini dy nurse..


makcik: ya ka, tgk cam tader org, sb tgk langsir pon tader...


makcik tu tros blah..

sbnrnya, aku mmg tak brapa nak amik tau hal jiran tetangga walau da tgl 4 tahun kat jerteh (jahatkan aku). bukn sb aku nak menyombong...
tapi, aku rasa kecik sgt bila duk dlm kelompok depa,
 ni sume sb gara2 loghat kami tak sama...aku naik segan...

dan dlm amatan aku, selama 4 tahun ni jugak,
jiran sblah umah aku nih tak pnhlah kekal.
dr mula aku masuk ke sini dulu.
sampai tuan rumah yg sewakan tu pon naik pelik.
nak kata sewa mahal gila babeng,
aku rasa umah tulah yg paling murah dan berpatutan.
mana taknya, dy kenakan rm 250 ja.
umah dy plak, bapak besar dgn 3 bilik dan sebuah dapur yg luas cam padang bola (ni tipu ya, tp mmg dapur dy luas).
jadi apa nak kata lagi...huhuhu

ada 3 keluarga yg pnh duk kat umah sblah tu dlu
dlm tempoh 4 thun ni
tp depa duk tak sampai lah 6 bulan
herankan...
menurut makcik tuh
penyewa2 tu sume ada prob sdri yg buat depa pindah
aku pon tanyalah, prob apanya?

makcik tu cakap
jiran pertama dulu dy pindah sb da pencen..
kira yg tu aku pahamlah

aku tanya plak, "yang ke 2 tuh?"
yg kedua tu mmg aku sdri rasa depa patut pindahlah
sb, dlm sebulan musti famili depa gadoh2
spi dok hentak2 kereta..
menurut makcik tuh, dy dpt tau yg penyewanya tuh
pegi sewakan bilik kat budak2 bujang
aku tanya balik..."makcik tak marahka?, tu amik kesempatan tuh"
makcik tu cakap, dy ok ja..dy tak marah pon
tapi yg menjadi keherannan makcik tuh
walaupun dah disewa bilik kat orang lain
tp penyewa tu ttp tak leh bayar sewa kat makcik tuh
apakah???
jadi depa pindah...dalam kata lain cabut
malam2 buta plak tuh..ingat aku tak nampak!! huhuhu

aku tya plak, "yg ke 3 ni makcik, saya tgk cam ok ja, napa nak pindah gak?. bukn depa keja gomen ka?"
makcik tu bantai gelak
dy cakap
prob yg ni mmg klakor
sb, awalnya depa pindah ke rumah tu sb nak mandiri la katakan
nak berjarak ngn mak ayah depa
sedangkan sblom ni, depa dah duk ngn mak ayah lebeh 4 tahun
selepas kawen. siap, anak2, mak lah yg jaga
bila ja pindah, famili jd kelam kelibut
tp kali cuti musti bini amuk nak balik umah mak
kesudahannya, depa pindah balik kat umah mak depa..
kakkakak...aku gelak sdri

jadi tulah punca napa jiran aku tak pnh kekal
kira kata
klu kosong lg bagos
sb taklah segan aku nak basuh kain kotor kat blakang umah
almaklumlah, umah tader pagar
jd depa leh tgk apa ja dr umah depa
secara terangan...huhuhu



apapon makcik penyewa mmg baik
walaupon aku tak brapa nak ckp ngn dy...

tu pon ada ati nak pindah lagi kan..kehkehkeh

ps: oh makcik, boley tak kurangkan sewa lagi...makcik kan baik...hihi

19 comments:

cucu umie said...

kakah..pelik betol yg ketiga tu..knapelah tidak boleh mandiri kan..aishhh

this for you sis..hehehe

ada apa dengan tarikh 28/7 nie..jom sama2 kita saksikan..hehehe

cucu umie said...

http://azrinrahim.blogspot.com/2011/07/ada-apa-dengan-28-07-2011.html

adan said...

ingatka jiran pindah randah dari rumah tu sebab something wrong ke pe.. rupanya masalah sendiri punya pasal..

tak boleh blah lari time malam..

Hanny Esandra said...

mungkin pasni akulah jiran yang akan pindah ke seblah umah ko..kakakakaka..

CintaZulaikha said...

ayie: thanks ayie, akak da baca

adan: tau takpe

hanny: aku mmg da wat spare tuk ko weh...

blog-tips-kurus said...

dari blog ayie:
Congrates! May ALLAH bless U & family.

*masa jadi tenant, selalu hrp dpt landlord yg best. bila jadi landlord, berdoa sangat agar tenant jaga rumah elok2.. :-)

Nur Intan Syafinaz said...

Nasib baik jiran sy tak bertukar2..hehe..klu bertukar2 pening jugak..wahahaha

dwaty said...

saya ni jiran sebelah pun tak kenal... hehehehe

iMBobo said...

rumah byk kali tukar ni ingtkan ade benda dlm tu, sewa pun murah rupanya sbb lain ye hehe baca smpai abis..

iyan shazlind said...

owh ingatkan ada "sesuatu' kat umah sebelah tu...hehehe

stellaizz said...

ada kosong ye stella nak jd jiran ..hik hik hik

アヌム ちゃん said...

aaa kenapa ramai tulis pasal jiran akhir2 ni..musim kot..heeeee

Asrul "iLham" Sany said...

ayat last tu terbaekkkk...

sile rerajin antar biskut kat mak cik tu sempena raya ye...hahaha

Mamachia said...

tak suka jiran yg banyak mulut hehehheee..

amranaiman said...

berpindah randah mencari rezeki halal
:D

ikatankasihku said...

kdg2 bila kita diam org kata sombong, sebenar kita tak nak di cop sebagai jiran yg suka jaga tepi kain orang kan,,lebih baik buat hal sendiri :P

iena_mieyna ^^ said...

ingatkan sbb rumah tu berhantu tadi...hiihihih... :)

bunbun said...

hahahaha kelaka la pulak. naseb bek bukan hantu kakakakahh XD

nelly said...

tetiba nelly trasa mahu gelak sakan ~
hahaha