Friday, September 23, 2011

tudung dan sikap ambil ringan~

Assalamualaikum u olss
tetiba pagi cenggini teringin nak kongsi kisah
ttg pandangan dan diri sendiri
mengenai pemakaian tudung atau hijab
di kalangan wanita islam
aku bukanlah nak berkongsi cerita bagaimana nak memakai tudung
atau cara2 pemakaian tudung
yg selalu dok kita tgk kat luar sana
sb hal2 seperti itu mmg dah banyak kita baca
di dlm belog2 penulis yg lain
dan kita tahu akan faktanya, cuma terkadang kita tak mahu mencelikkan mata
dan mengikut sunnah yg telah ditetapkan.


tetapi kali ini, aku nak bercerita
ttg sikap remeh wanita yg sudah berkahwin
mengenai pemakaian tudung di rumah mertua.

seperti yg kita tahu
apabila kita keluar dari umah
kita akan wajib dan totally bertudung tanpa dipaksa
tetapi ada sesetegah wanita
apabila mereka berada di rumah
mereka lebih suka melepaskan rambut
iya, itu mmg boley kalau kita berada di rumah sendiri
tetapi macam mana pulak kalau kita nih berada di rumah mertua.

bila ada sedara mara yg datang bertandang
kita akan berlari2 masuk ke bilik untuk memakai tudung
kononnya, tidak mahu aurat kita dilihat
iya, itu mmg sudah wajib kita sbg wanita utk melakukannya
ttp bagaimana pula diantara kita dan ayah mertua dan adik beradik lelaki suami kita
sikap amik ringan
dan terbiasa dengan cara kehidupan dirumah sendiri membuatkan kita lebih santai
utk tidak memakai tudung di rumah mertua, betul tak??

rata2 wanita mmg begitu
aku bukn hya nak tujukan hal ini kpd org lain jer
tp pada diri sdri juga
sb spjg 4 thun berkahwin
aku mmg tak memakai tudung di umah mertua
melainkan aku keluar berjalan atau ada sedara mara dya yg datang ke umah
jadi aku akan otomatik memakai tudung

kenapa yer camtu
adakah kerana terbiasa berkeadaan begitu dirumah
jadi kita mengambil mudah ttg hal2 spt ini
sedangkan kita tahu yg ipar lelaki dan bapa mertua kita tuh
bukan muhrim kita~

kita sdri tahu yg wajib utk kita memakai tudung
walau dimana kita berada
lebihan pula bila berada di depan khalayak yg bukn muhrim kita
jadi aku dgn azam yg tersurat dan tersirat
mahu membuka lembaran baru
merubah keterbiasaan diri
untuk bertudung di umah mertua
kerana kita sendiri tahu
ttg dosa dan pahala yg kita lakukan
jadi jangan ambil ringan ttg perkara yg kita pk remeh..

renung2kan dan selamat beramal...acececehhh~~

14 comments:

cik ziqa said...

samalah..kita pon..kalau balik kg, mana pakai tudung..sbb dah biasa dgn sedara semua kan...

#renungkan batas aurat kita

senyumSOYA said...

salam ^^
alhamdulillah.. berubah utk kebaikan tu manis kan..

setahu saya ayah mertua automatik jadi muhrim kita bila kita kawen dgn anak dia kan.
means..aurat kita ngn dia macam kita ngn ayah kita...

tapi kalau ngn adik beradik lelaki sebelah suami tu mmg aurat kita full..

kalau ada salah tolong betulkan ya.. ^^"
saya pun budak baru belajar..

CintaZulaikha said...

cik ziqa: kan~

senyum: tp rasanya lagi elok kalau kita bertudung kan..

einz miszmessy said...

he.....takpe....keep it up kak.....huhu.....

Hanny Esandra said...

ct,
nak betulkan ckit..
ayah mertua tu dah muhrim ct.. bukan muhrim sementara.. yg kena jaga dgn adik bradik lelaki si suami.. kalau pakcik pulak, kalau adik-beradik kandung dgn ayah/mak mertua dh boleh. Itu tak kisah dah. Nape plak lagi elok nk bertudung. Ayah mertua tu dh ayah kita.. :)

Aku setuju dgn senyum..aku just betulkan je..Lebih baik ko jaga aurat kat adik bradik lelaki suami. Brjln berdua2 pn xdigalakkan.

CintaZulaikha said...

hanny: ha a la noks..aku dah tersilap..timer kaseh kerana membetulkan saya..sharing is caring kan..:)

adan said...

salam.. semoga impian akak tercapai.. caiyok2..

mmg perasan gak kes mcm akak cakapkan ni.. tp ada gak saya dengar isteri yg memakai tudung dalam rumah mertua..

Namee Roslan said...

em aurat ye. em, di kalangan abang ipar pun aurat juga kan. kena hati2 , bukan tutup aurat bila keluar rumah je. aurat bukan tutup rambut je, bentuk badan juga. ramai yg nasihatkan sy tentang tudung tp takde sape ya nasihatkan tntg aurat. seba sendiri pun x tutup aurat. sekadar tudung. tp nampak bentuk badan. terima kasih untuk entry ni. :) insyaAllah sy pun akan menyusul.:)

amranaiman said...

sertuju dgn hany esandra.. ade hubungan yg dh jadi muhrim.. sbb mmg dh jd hukum x leh kawin dgn ayah mertua.... betul juga kata namee :P

CintaZulaikha said...

ya, sumer memberi respon yg baik...timer kasehh ;)

Sekamar Rindu said...

salam....

betul tu puan, mana boleh memakai tudung dengan cara terpaksa..kadang2 ramai yg memakai seluar dan baju sendat, ketat, menampakkan susuk tubuh badan, tetapi bertudung..di situlah silapnya bila tudung lebih terfokus kepada fesyen saja kini..

CintaZulaikha said...

ha a la kan cik SR...kita ni kekadang nak praktik yg ats ja, tp yg belah tubuh dilupakan..tu yg stuju kata cik namee tuh..

J.M.R said...

bgus2..semoga terus bersemangat..:-)

ikatankasihku said...

dah terbiasalah kot..