Sunday, September 18, 2011

maki tanpa usul periksa...ni ke sikap orang kita???

Assalamualaikum u olss
cu tgk tajuk
korg pernah tak alami situasi di mana
korg tak tau apa2, tetiba ada org maki2 korg
dgn kata2 yg kesat dan kadangkala menyakitkan jiwa
terasa cam tangan tuh gatai ja nak melempang org tuh
takkala mulut org tuh asik memaki korg
pernah tak??

kekadang cam ada sikap nih~~

huhu, aku mmg da biasa
bukn semenjak dua menjak ni
tp sejak kecik agi aku dah pernah kena
sejak skolah, darjah 4 plak tuh
cu ko bayang, budak darjah 4, naif, lurus bendul
dimaki dengan tanpa usul periksa
olh sorg pompuan yg dah cukup dewasa tuk menyoal secara baik...

aku ni anak sulung pompuan dlm famili
dsebabkan aku ni kesayangan arwah abah (aceccehhh)
jadi arwah abah amik keputusan tuk masukan aku ke sekolah pompuan
jadi, da ttu2..member2 aku sumernya pompuan, yer tak?
dan kalau ada member laki pon
member aku tu ialah, abg2 aku dan arwah abah aku tuh sdri
jadi tak mungkinlah tuk aku bergayut atau berdating2 ngn budak2 laki
cam bebudak zaman moden skrg nih kan~

ceritanya skrg
ada satu arituh, aku ngn kak angkat aku
yg usianya 3 tahun lebey tua dari aku
ajak aku gi pondok telefon yg ada di kawasan perumahan flat kita orang
maklumlah, masing2 tader telepon kat umah
jadik, telepon awam r jadik mangsa
tujuan kak angkat aku nak bergayut malam tuh sb nak bertanya pasai keje sekolah yg dia tak paham
mana taknya, siap menjinjit buku teks semata~
jadik, paham2 lah kalau belajar dlm tepon nih
mmg amik masa yg lama
sampai bersyiling2 lah jugak abes
aku yg dok memolow nih
tader pe nak diperkata, cuma jadi peneman setia di tepi pondok tepon


nak dijadikan citer yg hot
malam tu plak
ada mata yg tak seng ngn kami berdua
dgn tiada soal selidik, dan sikap yg kurg ajorlah bagi aku
org tuh leh baling sebaldi air kat kami dari tingkat 3
sambil maki
"kecik2 lagi dah menggatai, bergayut ja spi tgh malam..tah apa nak jadik ntah...etc"
masalahnya, kalau yg baling air tuh mak bapak kami
aku tak heran jugak
ni, jiran tetangga
dan yg pasti jugak, time tuh baru jam 8 malam..apakah???

mmg tader rasa hormat
apalah salahnya disoal dulu apa sebab kami tepon tuh
kalau nak suruh balik pun
ni tak, main simbah ja air
aku dan kak angkat aku sememangnya basah kuyup lah malam tuh
kan nak menjawab lagi ngn mak bapak

tu baru situasi kak angkat aku
ni situasi aku sdri
ada sekali tuh, aku terlupa barang pendidikan seni yg nak di bawa ke sekolah
jadik, aku amik keputusan gi ngecall kat pondok tepon tuh
masa tgh dok bercakap
tetiba org yg sama dulu baling air kat aku
ada kat tepi
agak2nya, dia dengarlah perbualan aku tuh
dan dalam perbualan tuh, aku banyak sebut nama 'WAN'
dan org tuh igt nama 'WAN' tuh lelaki
tak pasai2 dia leh sound aku terang2
"tu lah kerjanya, kalau bergayut je call jantan...etc"
rasa2 korg lah, korg menyirap tak dgr makian cenggitu
aku mmg tahap berapi da masa tuh
seb baik aku ni baru umor 10 tahun
jadi dgn bodo2 dan takot2
aku terus cakap kat org tuh
"nama kawan saya wan khamiratul ain lah, kak.."
boleh cenggitu...wajiblah boleh, sb aku tak bersalah
apasal plak dia nak sound aku tetiba, tak salahkan kalau nak tya dulu

aku paling pantang, org maki tanpa usul periksa
sejak dulu sampai sekarang
kalau ada rasa tak puas hati, bengang atau apa saja
ce bincang atau soal bebaik
bukn main hentam keromo
sb bg aku, sikap org melayu bukn cenggitu
kita ada adab dan sopan
lebih2 lagi
yg memaki tuh, lebih dewasa dari aku
WTFish...

pendapat korg plak camne????

7 comments:

iyan shazlind said...

ce bagitau sapa yg tak beretika sangat tu, kena sekolah kan dia sikit tu..suka2 hati je simbah air kat anak orang..geram sungguh (sambil sinsing lengan baju)

aiEz said...

agak melampau tanpa usul periksa terus main sergah macam tu jer...patut kalau nak menegur pn ada caranya,sbb org lain pun ada perasaan jugak..

Namee Roslan said...

patut jangan maki. tanya betul2 dulu kan. saya salu cikgu tak suka dan maki sbb terlupa bawak buku. terus maki. sedih. tp smpai skang sy x suka cikgu tu. hehe

Hanny Esandra said...

jiran ko mental~

solihynramly said...

haha..teruk betul peerangai mcm tu..hurrr~

アヌム ちゃん said...

haish mmg sakit hati kalau tiba2 kena sound kan.sabo jela..isk2

ikatankasihku said...

mesti dia ni ada sindrom maki makian kot..suka suki jer main maki2 org...sabar je lah