Friday, December 7, 2012

tak faham maksud tak puas hati ke depa2 nihh!!

Assalamualaikum u olss


alkisahnya, cerita nih berlaku pada hari ini, bilamana akak depan umah aku nih mengetuk pintu umah aku pada jam 8 pagi hanya semata2 utk mengadu nasib kepada aku...kesian, sb nasib akak tuh sama jek macam nasib aku..tak ada bezanya. itu kerana, kami seakan dipulaukan dan disalah tafsir hanya dengan syak dan wasangka. tp aku tak terasalah sgt, sbnya aku mmg tak rapat sgt ngn depa2 kat bwh tuh, tp lain pulak ceritanya dgn akak depan nih. dia amat rapat dgn geng2 akak kat bwh tu dulu..tp setelah dia bekerja, dia terus dipulaukan dan disalah tafsir sebagai orang yg suka tak puas hati ngn org lain. motiff cakap camtu...aku pulak yg tak faham. lagi hebat depa boley sms plak kat akak tuh tya soklan cepumas seperti berikut "tuuutt...(nama dirahsiakan) ada yg tak puas hati dgn kami ke. kalau tak puas hati, baik bersemuka, takyah elak2". akak tuh terus rasa tensen, sb dia mmg tader rasa camtu. menurut akak tuh, if kalau betol dia tak puas hati dengan depa2 dekat bawah tu, rasanya dah lama dia gi canang cerita tak puas hati tuh kat satu kuaters nih.tp ternyata dia tak pnh terfikir nak buat macam tu sb bagi akak tuh, ini cuma andaian depa2 kat bawah tuh je. bg akak tuh, yg rasa tak puas hati sbnrnya adalah depa2 kat bawah tu sendiri, bukannya dia...sb terbukti yg depa2 kat bwh tu boley sms dia dan bertanyakan soalan bodoh macam tu..erkkk. apakah?? aku igt bila dah tua2 gini, bolehlah bersikap agak matang, ttp ternyata, lagi matang anak aku, sebabnya suka sgt syak wasangka. 

mcm kes aku, depa tak pnh nak tegur..last2 depa cop, aku nih jenis manusia yg tak pnh bergaul. Sedangkan, bila aku balik kedai dan tersempak ngn depa2 yg sedang melepak2 kat bwh tu, aku senyum dan sesekali menegur...tp depa boley pulak tunduk dan berpaling. jd salah sapa sebenarnya???

jd..kenapa suka sgt cop org tuh dgn mcm2 ayat...igt org suka ker dilabel dgn macam2 andaian..

karang aku kata depa suka BERPUAK2,  depa terasa pulak...jdnya...sabor je lahhh

10 comments:

Ayu azmir said...

kalo macam tu gayenye... biar kan mereka degn cara mereka.... janji apa yang kita buat taksalah.... harap bersabar..

sHi Ma said...

Mereka yg tak puashati gamaknya.. Biarkan jelah depa ngan hal depa, tp kalu depa buat crta pasal ummi ikha.. Jgn diam tau..

Isk ada lg rupa jiran perangai lagu ni..

jeBateja said...

Ontah apa2 lah...ini masalah aaa...mmg mcm budak2 oooo....ini olang aaa...duduk dlm kepompong yang tak berkembang....tarak maw pikir apa2 lagik....yg dipikir...mana yg sombong...mana yg berlagak....depa tak taw...depa pun berlagak....jgn layan jerk.....ahakz

iyan shazlind said...

just ignore orang2 camtu...xyah dok serabut kan kepala pikir or ambik hati dgn apa yg diaorg buat tu...nk puaskan hati smua org mmg x dpt la kan :)

hainom OKje said...

Biasalah kalau dah duk dalam sesuatu kelompok masyarakat mcm tulah jadinya...,. Ada masa okje pun mls nk campur jugak he...he... so sabau jelah CZ..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

duduk kuaters mmg mcm tu kak...dulu masa kat base lumut kan husband wani pesan jgn dok bergaul sgt dgn org kt situ sbb dorang punya mulut boleh tahan la..maklumlah asyik berkumpul jd mmg sedap la kalau nk kata kt org hehehe....ignore jer dorang tu

Cik Imie fatiema said...

aisey inilah isu yg paling buat ai teringat pengalaman lama.memang serik dah nak berkawan ngan mereka yg suka berpuak dan mulut jahat ~ ai sokong pn ct better takyah campur org begini,asalkan kita senyum n baik2 je takyah nak closed sgt..kawan ngan kaum camgitu nnt kita sendiri susah,sabar ye..ini cabaran hidup.Allah ada.dun worry

deq's qienz said...

susah juga jns ada ahli mesyuarat tingkap nih..dq pulok tak tahu jiran² kata apa mmg dah bkerja blik keja mmg tutup pintu la abes kuat kuar mkn je..huhuu. ohya qhayra umur 4 nak masuk 5thn 2013 nih..hehee

anitadiana said...

susah juga mcm ne...kak ita lagi suka tak campur sangat dengan jiran-jiran ne..buat hal sendiri aje..campur juga tapi tak rapat sangat...

OdahOne OdahOneBizz said...

jiran cmni mmg ada kt mana2 bukan kuarters jek..hoho..yg penting mind your own business & buat yg terbaek utk puaskan hati semua jiran2..