Tuesday, October 19, 2010

ada kisah cinta di sini


Dalam 3 tahun ini, kadang2 bila aku mula start nak tidur pasti kepala aku akan teringat kenangan2 lalu sambil tangan aku syok kuis2 tangan putriku yang dah lama dibuai mimpi. Mana taknya, orang kata hanya waktu malam ajerlah waktu yang paling perfect untuk kita teringat kisah2 romantik kita semasa zaman bujang dulu, yer tak??

Hihi..aku tahu, pasti jawapan korang sama seperti aku, kalau tak masakan korang akan termimpi2 mamat yang sedang bertakhta di hati korang tu, haa..hehe.

Seperti mana aku yang sudah 3 tahun berumahtangga, aku pada awalnya lansung tak bersedia. Tak bersedia bukan kerana apa, tetapi tak bersedia sebab mak aku yang kini hidup sendiri. Mak aku ibu tunggal yang sudah kehilangan suami, jadi aku sebagai anak perempuan sulung seharusnya membantu mak aku bagi meringankan bebannya, tetapi akibat terlalu cinta ditambah dengan keikhlasan dan pujukkan dari bakal suami aku yang akan berpindah ke dalam hutan (tempat aku tinggal sekarang), aku jadi rela hati untuk berumahtangga. Mak aku tinggalkan dalam keadaan yang amat sayu bersama adik perempuanku. Mungkin mak bersikap macam tu sebab mak sendiri tak percaya yang aku mampu mengharungi kehidupan yang penuh tanggungjawab ini.

Aku ikhlas menyatakan yang perkenalan ditambah dengan tempon pertunangan kami tidaklah selama mana. Jadi di hari2 itulah kami berusaha untuk menyemai rasa cinta yang ada. Kami sering menonton wayang, pergi genting highland, jalan2 ke tepi sungai malahan banyak lagi aktiviti yang kami lakukan bagi menyemarakkan rasa cinta di hati kami. Sehinggakan ada kadangkala aku pulang lewat ke rumah dan hal itu mengundang rasa marah di hati mak aku. Aku tahu yang itu memang salah aku dan di hari2 yang seterusnya aku cuba untuk bertindak mengikut jadual. Yang penting mak happy dan kami pun happy.

Kalau nak diingat-ingat kembali, pertama kali aku dan suami bertemu masa aku akhir tahun 2. Aku yang baru aje putus time tu memang tak suka kalau ada gangguan2 dari orang luar (almaklumlah, bengang gila time tu). Tapi dengan suamiku, aku bisa untuk menerima. Mungkin kerana dia ikhlas untuk berkawan pada awalnya dan akhirnya kami bisa juga untuk ke level yang seterusnya-bertunang dan berkahwin-

Nak diikutkan kisah cinta kami biasa2 saja, mungkin kerana pada awalnya aku hanya menganggap suamiku sebagai sahabat semata2, tidak lebih dari itu. Tetapi pada akhirnya cerita itu berubah dan aku boleh menerimanya sebagai pasangan hidup walaupun di dalam hatiku masih ada lagi saki baki rasa sebagai sahabat saja. Mungkin sudah takdir yang suamiku akan menjadi sahabat sehati sejiwa, ececeh..dari sebab itulah sehingga kini kami berbual, bercakap, merayau2 malahan bergurau saling tak tumpah seperti pasangan yang berkawan baik, 'tak ada rupa laki bini pun' bak kata orang kampung dia+orang kampung aku.

Mungkin aura cinta yang ada pada kami dapat kami semai dan lindunginya dengan baik. Ini kerana kami tidak mahu cinta yang kami pupuk ini sekadar madu dihirup sepah dibuang. Kami mahu cinta ini sentiasa indah seperti bulan dan matahari.

Aku juga tak mahu label atau gred pasangan berkahwin wujud di antara kami. Bak kata analisis, pasangan yang sudah mencecah 3 tahun perkahwinannya pasti ada ombak dan gelora yang bisa mengundang keruntuhan rumahtangga. Aku tidak mahu begitu, aku mahu hubungan kami ada pasang dan surutnya, masam dan manisnya, bahkan gelap dan cahayanya. Ini kerana kita sendiri tahu yang setiap pasangan itu tidak akan sentiasa bahagia kalau tidak dirundung ombak dan gelora. Ini bisa membuatkan kami belajar mengenali satu sama lain, menerima dan cuba untuk berkomunikasi. 'Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri' yer tak??.

Jadi aku berharap yang kisah cinta yang tak sebeberapa ini bisa menjadikan kami pasangan yang kuat dan keluarga yang bahagia, mudah-mudahan..

No comments: